Trygg-Hansa väljer BBDO & DDB för nordiskt reklamsamarbete

Trygg-Hansa och Codan har genomfört en nordisk upphandling av reklambyrå. I framtiden kommer BBDO och DDB att tillsammans arbeta för att stärka koncernens varumärken på samtliga marknader i Norden.

Samarbetet kommer att skapa möjligheter att ytterligare utveckla och förstärka företagets nordiska kommunikationsplattform och bidra till att driva målen kring lönsam tillväxt.

BBDO är ansvariga för den kreativa konceptutvecklingen och för alla ”above-the-line-aktiviteter”. DDB’s verksamheter Tribal DDB/RAPP blir ansvariga för alla ”below-the line-aktiviteter” med fokus på bland annat digital marknadsföring och responsmarknadsföring.

- Vi har skapat en plattform med två riktigt starka varumärken med Trygg-Hansa i Sverige och Codan i Danmark. Nu skall vi bygga vidare på denna plattform, och vi har valt BBDO på grund av deras kreativa expertis och Tribal DDB/RAPP på grund av deras höga kompetens inom bland annat responsmarknadsföring. Tillsammans kompletterar de två byråerna varandra riktigt bra, säger Klas Rosenblad, marknadsdirektör på Trygg-Hansa och Codan, med ansvar för bland annat marknadsföring och strategiutveckling.

- Vi ser fram emot vårt nya nordiska partnerskap med Trygg-Hansa och Codan, och är övertygade om att vår gemensamma teamstruktur kan skapa starka kreativa lösningar för både Trygg-Hansa i Sverige och Codan i Danmark, säger Martin Kubu, vd för Ehrenstråle BBDO.

- Vi är väldigt glada för att Trygg-Hansa och Codan även fortsättningsvis efter upphandlingen väljer att samarbeta med Tribal DDB och Rapp. Vi ser det som ett erkännande av vår styrka inom digital- och responsmarknadsföring. Nu fortsätter arbetet med att skapa nya kreativa affärslösningar så att Trygg-Hansa och Codan kan få maximalt ut av deras affärspotentialer, säger Niclas Melin, vd på DDB.

Samarbetet med BBDO och Tribal DDB/RAPP har redan påbörjats.

Johan Eriksson, presschef, Trygg-Hansa. Telefon: +46 70 168 28 72
Klas Rosenblad, marknadsdirektör, Trygg-Hansa. Telefon: +46 701 683 116
Niclas Melin, vd DDB. Telefon: +46 739 108 722. Mejl: niclas.melin@ddb.se
Martin Kubu, vd Ehrenstråhle BBDO. Telefon: +46 703 47 10 12. Mejl: martin.kubu@ehrenstrahle.se

Om BBDO
Ehrenstråhle BBDO är en del av världens näst största nätverk, med 287 byråer i 79 länder. De senaste tre åren har BBDO blivit utnämnt till världens mest kreativa byrånätverk. I Sverige är BBDO representerat av Ehrenstråhle BBDO sedan 1979. Ehrenstråhle BBDO är Sveriges överlägset mest belönade byrå i 100Wattaren, reklamtävlingen som belönar effektivitet.

Om DDB Tribal och RAPP
DDB Stockholm är en fullservice kommunikationsbyrå med fokus på helintegrerade kommunikationslösningar. Tribal DDB och Rapp är två spjutspetserbjudanden inom DDB Stockholm som sin tur är en del av världskända DDB Worldwide Communications Group, med fler än 200 kontor i 90 länder.  DDB Stockholm rankades nyligen av internationella tidskriften Adage till en av världens fem mest kreativa och innovativa kommunikationsbyråer.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. Vi erbjuder försäkringar för både företag och privatpersoner och är marknadsledande inom barnförsäkringar. För mer information: www.trygghansa.se