Var femte svensk har räddat ett barn ur vattnet

Var femte svensk har räddat ett barn ur vattnet

Var femte svensk har någon gång behövt rädda ett barn ur vattnet och mer än varannan vill utbilda sig i livräddning. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa finns det stora brister i simkunskap hos svenska barn. Var femte vuxen (18 procent) uppger att deras barn inte kan simma och ungefär lika många (20 procent) har någon gång behövt rädda ett barn ur vattnet.

Efterfrågan att utbilda sig i livräddning är stor. Över hälften (55 procent) av de tillfrågade har någon gång gått en livräddningskurs och nästan lika många (54 procent) vill gå en sådan kurs i framtiden. Störst är efterfrågan i Stockholm och Västra Götaland, där 61 respektive 63 procent vill utbilda sig i livräddning.

- Med tanke på att många vuxna har behövt rädda ett barn från att drunkna är det bra att så många svenskar gått en livräddningskurs. Att veta hur man snabbt får upp en person ur vatten och ge hjärt- och lungräddning kan vara skillnaden mellan liv och död, säger Björn Sporrong, expert inom barnolycksfall på Trygg-Hansa.

Tre av fyra (74 procent) känner sig även tryggare om det finns livbojar vid badplatsen. Inte utan anledning. Livbojar är ett livsviktigt redskap om någon råkar ut för en olycka i vattnet och de räddar i genomsnitt livet på 11 personer per år.

Trygg-Hansa samarbetar med Svenska Livräddningssällskapet för att skapa en bättre säkerhet vid badplatserna. För andra sommaren i rad engageras även svenska folket i att öka badplatssäkerheten genom att identifiera trasiga livbojar i ”Livbojsjakten”.

Livbojsjakten: Ett initiativ från Trygg-Hansa för ökad trygghet vid vatten
Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet engagerar svenska folket för att fler barn ska lära sig simma och för att säkerheten på badplatserna ska öka. För att identifiera platser där de rödvita livbojarna är trasiga och behöver bytas ut, ordnar Trygg-Hansa för andra året i rad ”Livbojsjakten”, med start den 15 juni. Den som deltar laddar ner en app till sin telefon, fotograferar livbojar och skickar in dem. För varje uppladdad bild skänker Trygg-Hansa 2 kronor till Svenska Livräddningssällskapet som arrangerar simskolor för barn i hela landet. Förra sommaren skickade svenska folket in bilder på 10 929 livbojar i hela landet, vilket motsvarar 14 procent av samtliga livbojar som finns utplacerade runt om i Sverige. 619 livbojar registrerades som trasiga och har bytts ut till denna sommar. För mer information, se www.livbojsjakten.se

Björn Sporrong, expert barnolycksfall, Trygg-Hansa
E-post: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Johan Eriksson, PR-ansvarig, Trygg-Hansa
Telefon: 070-16 82 872
E-post: johan.eriksson@trygghansa.se

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under perioden 3-13 maj 2012 genomfört onlineintervjuer med 3 534 personer, med hjälp av YouGovs internetpanel. Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18-65 år. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa