Var tredje svensk har köpt en försäkring på nätet

Svenskarnas tveksamhet inför att handla på Internet minskar. Enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa har 35 procent av svenskarna köpt en försäkring på Internet och ytterligare 50 procent är öppna för att göra det. Bland de som ännu inte har köpt försäkring på nätet var det bara tre procent som angav oro för bristande säkerhet som anledning.

Den dryga tredjedel av svenskarna som idag har köpt en försäkring på Internet upplever att den största fördelen är tillgängligheten. De tyckte att det var lättare att hitta bästa pris (28 procent), att det var enklare eller snabbare än att köpa på annat vis (27 procent) och att det blev lättare att jämföra med andra försäkringsbolag (21 procent). Ytterligare hela 50 procent är dessutom öppna för att i framtiden köpa försäkringar på nätet.

– Vi ser tydligt att svenskarna upplever allt fler fördelar med att handla på nätet. Försäkringskunderna är medvetna konsumenter och möjligheten att jämföra pris och innehåll i försäkringarna är attraktivt för dem och jag tror även att många tilltalas av att det är lätt att genomföra ett köp utan att behöva lyfta luren. Vi ser även att många av våra kunder som idag väljer att köpa försäkringar via telefon först gjort efterforskningar på nätet, säger Johan Agerman, chef för Privatförsäkringar, på Trygg-Hansa.

Konsumenter känner tilltro till säkerheten på Internet
Bland de som ännu inte köpt någon försäkring på Internet anger 55 procent att den största anledningen till det är att de föredrar att få personlig service. Bara tre procent anger bristande tilltro till säkerheten som en anledning.

– Dagens konsumenter litar på säkerheten på nätet. Själv är jag mer nervös när jag lämnar ifrån mig mitt kort på en restaurang än vad jag är när jag betalar något på Internet. För oss blir utmaningen istället att hitta lösningar för att erbjuda ännu mer personlig service direkt på nätet, ett arbete vi startade med förra året då vi exempelvis lanserade vår ”chatt”, säger Johan Agerman.

Det som enligt undersökningen mest skulle locka de som ännu inte köpt en försäkring på Internet är om de skulle få ett bättre pris på nätet (46 procent av de tillfrågade). Inte heller på den frågan uppgav de tillfrågade i någon stor utsträckning förbättrad säkerhet vid e-handel som drivkraft för att i framtiden köpa på nätet (14 procent).

Internethandeln fortsätter att öka i Sverige och uppskattades till 21,5 miljarder kronor 2009. Det motsvarar 4,2 procent av försäljningen i den totala detaljhandeln*. Både handlare och konsumenter uttrycker även i andra sammanhang stark tro på att handeln på Internet kommer att fortsätta växa.

* http://www.dn.se/ekonomi/e-handel-for-miljarder-1.940661

Om undersökningen:
På Trygg-Hansas uppdrag genomförde YouGov Zapera 1 139 intervjuer med män och kvinnor i åldrarna 18-79 år i Sverige. Intervjuerna genomfördes den 11-15 december 2009.

Johan Eriksson, presschef. Telefon: 070-168 28 72.
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se/media