Varannan svensk tror inte att sjukvården räcker till i framtiden

Trygg-Hansas opinionsundersökning om allmänhetens tilltro till den offentliga vården visar att hela fyra av tio inte tror att den offentliga sjukvården kan leverera den vård som behövs i framtiden. Fem av tio tror dessutom att vårdköerna om fem år är ännu längre än idag.

- Allt eftersom efterfrågan på sjukvård ökar, ökar också kostnaderna för vården, och en stor utmaning vi står inför är att det saknas finansiering av framtidens sjukvård, säger Kent Andersson, nordisk chef för sjukvårdsförsäkringar på Trygg-Hansa. Enligt våra bedömningar och tillgänglig forskning kommer underskottet i finansieringen år 2040 uppskattningsvis uppgå till minst 200 miljarder kronor.

Fyra av tio svenskar tror inte att den offentliga sjukvården kommer att kunna leverera den vård som behövs i framtiden (fem av tio kvinnor), enligt en nyligen genomförd opinionsundersökning om svenska folkets tilltro till den offentliga vården.

Nio av tio tror att vårdköerna om fem år är lika långa som idag eller ännu längre. 60 procent anger byråkrati som orsak till vårdköerna, medan 44 procent anger för lite pengar och 38 procent anger slöseri med resurser.

­­­­- Vi uppskattar att 16-22 procent av Sveriges befolkning kommer att ha en sjukvårdsförsäkring om bara sju år, säger Kent Andersson på Trygg-Hansa. Det kommer att innebära en besparing för de offentliga utgifterna med tio miljarder kronor om året. Vi förutspår också att de flesta sjukvårdsförsäkringarna kommer att tecknas av företagen, vars anställda därmed får rätt till samma vård, oavsett låg eller hög inkomst, fortsätter Kent Andersson.

Sex av tio kan tänka sig att teckna en privat sjukvårdsförsäkring, åtta av tio om de får dra av kostnaden i deklarationen. I dagsläget har cirka 400000 svenskar tecknat en privat sjukvårdsförsäkring och allt fler får försäkringen som en förmån genom sin arbetsgivare.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i januari 2008 på uppdrag av Trygg-Hansa av TNS Gallup. Den innefattar 1 000 intervjuer bland svenska allmänheten.