Martina Hoogland Ivanow är årets vinnare av Scanpix Stora Fotopris

Det blev Martina Hoogland Ivanow som vann Scanpix Stora Fotopris 2010 med sin serie ”Satellite”. ”Hennes fotografi reflekterar fraktioner av det svenska samhället, som hon ser det. Hon utforskar världar där hon både tillhör och står utanför. Hennes bildspråk är starkt präglat av integritet” - en del av juryns motivering till varför Martina Hoogland Ivanow utsetts till vinnare av priset på 100 000 kronor.

Efter en genomgång av alla insända bidrag återstod tre nominerade till Scanpix Stora Fotopris 2010. De övriga två nominerade var Gerry Johansson och Robert Blombäck. Juryns val föll slutligen på Martina Hoogland Ivanow och hennes bidrag ”Satellite”.

Hela motiveringen lyder:

Martina Hoogland Ivanow tilldelas Scanpix Stora Fotopris 2010 för sin serie ”Satellite”, där hon rör sig medvetet i det magiska och drömska i tillvaron och hur det förhåller sig i relation till det vardagliga. Hennes fotografi reflekterar fraktioner av det svenska samhället, som hon ser det. Hon utforskar världar där hon både tillhör och står utanför. Hennes bildspråk är starkt präglat av integritet. Det går att känna igen en bild av Martina på mils avstånd. Mycket fotografi ser ut som annan fotografi. Inte Martinas.

Martina Hoogland Ivanow beskriver själv sitt projekt:

”Satellite behandlar främst frågor och tankar kring utanförskap och gemenskap, men jag ser även projektet som en anledning att undersöka ett till synes alltmer växande fenomen eller kanske delvis ett växande behov hos unga människor som söker sig till andra alternativ av leverne”.

Martina Hoogland Ivanow mottog det specialdesignade priset och prissumman 100 000 kronor vid prisutdelningen under onsdagskvällen.

Se Martina Hoogland Ivanows bildspel och läs mer om henne på:

Scanpix Stipendium på 30.000 kr delades också ut under onsdagskvällen och gick i år till Karl Henrik Antero Edlund. Den vinnande projektet ”Var inte gäst” beskriver han som en spegling av ofta motstridiga känslor av frihet och ensamhet som landskapet och befolkningen i de nordligaste delarna av bl a Sverige, Finland och Norge ger honom. Mer information om Karl Henrik Antero Edlund och hans bilder hittar du på www.scanpix.se/stipendium

Om priset
Scanpix Stora Fotopris som instiftades 2003 är ett av Sveriges främsta fotopris. Priset ska uppmuntra den yrkesverksamma fotograf som juryn anser bäst skildrat det svenska samhället; på ett sätt som tar tillvara traditionell dokumentärfotografi eller som på ett nyskapande sätt bidrar till att utveckla bildjournalistiken. Tidigare vinnare är Niklas Maupoix, Pieter ten Hoopen, Anna von Brömssen, Thobias Fäldt, Marc Femenia, Lars Tunbjörk och nu senast (2009) Niklas Larsson.

Om stipendiet
Scanpix Stipendium riktar sig till unga nordiska fotografer, som ännu inte fyllt 30 år, som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt. Stipendiet som är 30.000 kr ska uppmuntra och stödja fotografi med konstnärligt uttryck eller som har en kreativ form. I juryn för stipendiet sitter Marie Trägårdh, Linda Jacobsson Adelgren, Pieter ten Hoopen och Julia Peirone.

Om juryn för Scanpix Stora Fotopris 2010
Ayperi Karabuda Ecer (ordf) – Vice President Worldwide Reuters Pictures. Juryordförande för Word Press Photo.

Greger Ulf Nilson – Art Director och formgivare.

Roger Turesson – Fotograf Dagens Nyheter. Tidigare Bildchef på DN. Han har tilldelats priset Årets Bild tre gånger.

Laura Serani - Curator för utställningar, redaktionella och audiovisuella projekt. Arbetar med flertalet internationella kulturinstitutioner, festivaler och förlag. Jobbar nu som konstnärlig chef vid en afrikansk biennal - ”Biennale africaine de la photographie”. Är med i juryn för World Press Photo.

Magnus Bergström – Frilansfotograf samt bildredaktör/ huvudfotograf för magasinet Filter. En av grundarna av fotomagasinet Motiv.

För ytterligare information, kontakta:

Lina Hedenström, marknadschef Scanpix på 0703-03 38 92, eller lina.hedenstrom@scanpix.se

• Bio, film, foto

• scanpix stora fotopris
  • bildbyrå
  • bild

Scanpix är Skandinaviens största bildbyrå med över 25 miljoner bilder i arkivet. Vår uppgift är att förstärka våra kunders kommunikation med det bästa visuella material som går att få tag på. Vi producerar, distribuerar och säljer redaktionella och kommersiella bilder samt nyhetsvideo och motion.