Resor till Grekland ökar i sommar

Resor till Grekland ökar i sommar

Antalet svenska charterresenärer till Grekland ökar, trots den ekonomiska situationen i landet. Under de senaste fyra veckorna har Fritidsresor tagit emot 24 procent fler bokningar än under motsvarande period förra året. I sommar ökar Greklandsresandet med drygt fem procent hos bolaget.

- Svenska konsumenter är smarta och ser fördelarna med att turista där man kan få mycket för den svenska kronan, säger Bassam el Mattar, Sverigechef på Fritidsresor, landets största arrangör.

Totalt beräknar Fritidsresor med cirka 80 000 svenska resenärer till den grekiska övärlden i sommar, en ökning med drygt fem procent jämfört med förra året. Därmed går Fritidsresor mot den allmänna trenden eftersom det rapporteras om en nedgång i det totala antalet utländska turister till Grekland i sommar.

- Den som reser på charter riskerar ingenting finansiellt. Om resan till Grekland mot förmodan inte skulle bli av erbjuds alltid andra alternativ eller full återbetalning, ger Bassam el Mattar som förklaring till det positiva bokningsläget.
- Dessutom välkomnas utländska turister med stora famnen.

Totalt är tre av fyra Greklandsresor sålda hos Fritidsresor inför sommaren. De populäraste resmålen är Rhodos, Kreta och Samos.

2012 är tredje året i rad som Fritidsresor utökar antalet resor till Grekland.

Fritidsresor står i daglig kontakt med de grekiska resmålen där det rapporteras att verksamheten fungerar precis som vanligt. Fritidsresor arrangerar endast resor till den grekiska övärlden. Athen och andra storstäder ingår inte i utbudet.

Fritidsresors största grekiska resmål:
1. Rhodos
2. Chania, Kreta
3. Samos
4. Heraklion, Kreta
5. Korfu

För mer information:
Peter Hellström, Fritidsresors informationsavdelning: 08-7207496, 0761-049971.

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, cirka 50 000 anställda och resor från 27 länder.