Sommaren 2012: Turkiska Bodrum upp 70 procent

Sommaren 2012: Turkiska Bodrum upp 70 procent

Pressmeddelande 2011-09-06

Turkiet verkar bli svenskarnas semesterfavorit också nästa sommar. Bodrumhalvön växer med 70 procent och är det område som står för största volymökningen.

Bodrumförsäljningen ligger 5 880 procent[1] högre än samma tid förra året.

– Ökningen beror till stor del på vårt nya Blue Village. Framför allt barnfamiljerna vill vara ute i god tid för att säkra de bästa anläggningarna. Familjeaktiviteter, klubbar och skandinavisktalande kompisar är viktigt, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Nya Blue Village Bodrum Imperial blir Fritidsresors tredje Blue Village i Turkiet.

Närmare var tredje som bokat nästa sommars resor hos Fritidsresor har hittills bokat Turkiet.

Fakta Fritidsresor Turkiet sommaren 2012

• Med fyra flygdestinationer (Antalya - hit åker 70 procent av resenärerna, Dalaman, Bodrum och Izmir), 23 olika resmål och tre Blue Village befäster Fritidsresor positionen som Sveriges ledande Turkietarrangör
  • Sommaren 2012 flyger Fritidsresor till Turkiet från 15 flygplatser

Ur Fritidsresors Bodrum-program 2012

• Direktcharter till Milas/Bodrums flygplats från Stockholm, Köpenhamn och nyheterna Göteborg, Norrköping och Örebro
  • Fem orter: Bodrum, Gümbet, Bitez, Turgutreis och nyheten Altinkum
  • Hotell med skandinavisk barnklubb: Blue Village Bodrum Imperial, All Inclusive-anläggning i egen bukt med familjerum för upp till fem personer
  • Totalt cirka 20 hotell: från All Inclusive och femstjärniga lyxhotell, till mindre, familjeägda hotell, spa- och boutiquehotell samt villor med pool
  • Två gületkryssningar: en till grekiska öarna Samos, Patmos, Kos med flera och en i den turkiska skärgården
  • Kombination med Kos: en vecka Kos + en vecka Bodrum-halvön

Bilder:

För presskontakt:
Marie Malmros, Fritidsresors informationsavdelning: 070-746 71 96, 08-720 74 79.
Pressjour utanför kontorstid: 08-599 950 50.

[1] Den kraftiga ökningen beror på mycket blygsamma försäljningssiffror samma tid förra året då Bodrum  var nyhet på svenska marknaden.

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, cirka 50 000 anställda och resor från 27 länder.