TUI:s första julreklam någonsin: En tecknad resa för julens hjältar

TUI:s första julreklam någonsin: En tecknad resa för julens hjältar

TUI lanserar i år sin första julreklam i Norden. Men till skillnad från de flesta julfilmer är det varken tomten eller julfirandet som står i centrum – i TUI:s kampanj är det nissarna som får en välbehövlig semester efter allt slit med klapparna. Allt till tonerna av "Livin’ La Vida Loca". Kampanjen kommer främst aktiveras digitalt, bland annat genom en tävling i sociala medier.

För första gången gör TUI en reklamfilm med jultema. Kampanjen, skapad av TUI:s globala reklambyrå Leo Burnett i London, innefattar den ikoniska låten "Livin’ La Vida Loca" och skräddarsydda nissar av den prisbelönta dockmakaren Andy Gent.

– I Norden har vi inte samma tradition av reklamfilmer med jultema som exempelvis i Storbritannien, där publiken förväntar sig och ser fram emot årets julfilmer från de största varumärkena. Därför är det extra roligt att vi denna jul vågar bjuda på den här typen av film – och på oss själva – även i våra marknader. Nu vet vi vad som på riktigt händer när tomten åker iväg med sin släde för att dela ut julklappar, säger Lisa Rönnberg, nordisk marknadschef på TUI.

I den nya reklamfilmen, som kombinerar såväl klassiska julelement som sol och bad, ser vi en grupp nissar som tar emotionellt avsked av jultomten för att sedan ge sig i väg på en solfylld semester. Kampanjen kommer att gå digitalt med start den 11 december.

– Kontinuitet är förmodligen den viktigaste byggstenen i ett starkt varumärke, men ibland måste man också våga tillsätta något totalt oväntat i mixen, som vi gör med den här julfilmen. Den speglar också TUI:s löfte ”Live Happy” på ett medryckande sätt, säger Marcus Lind, kreativ chef på TUI Creative Studio.

Följ nissarna i sociala medier och vinn presentkort
TUI kommer att lansera en längre 60-sekunders version av filmen på YouTube från och med den 11 december. En teaserfilm kommer även rulla i sociala medier från och med den 11 december, följt av en 30-sekunders film på Instagram och Facebook med start den 18 december. Som en del av kampanjen i de nordiska länderna genomförs även en tävling i TUI:s kanaler där deltagare kan vinna presentkort till ett värde av 2 500 SEK genom att gissa var nissarna har åkt på semester. Tävlingen pågår mellan den 14 och 17 december.

Här kan du se TUI:s julfilm med nissarnas äventyr:

Om TUI:s nya julfilm
Kampanjen är skapad av Leo Burnett. Prisbelönta dockmakaren Andy Gent från Arch Model Studio har skapat var och en av de skräddarsydda marionettnissarna. Regissören Alex Boutell från Rogue Films står för filmen.