TUI tar nästa steg inom hållbarhet och ansluter sig till SBTi

TUI tar nästa steg inom hållbarhet och ansluter sig till SBTi

TUI har nu lämnat in sina reduktionsmål till Science Based Targets initiative för vetenskaplig validering. TUI Group är första researrangör som tagit steget att registrera sig med tre olika områden som innefattar hotell, kryssningar och flygbolag. "Vi ska vara med och driva utvecklingen mot ett mer hållbart resande" säger TUIs nordiska VD Jessica Enbacka.

TUI har nu lämnat in sina reduktionsmål till organisationen Science Based Targets initiative (SBTi) för vetenskaplig validering. Målen för utsläppsminskningen gäller för företagets egna flygplan, kryssningsfartyg och hotell. Ackreditering av dessa mål förväntas i slutet av året och kommer att bekräfta att de ambitiösa målen för utsläppsminskning till 2030 är baserade på det senaste inom klimatvetenskapen samt är i linje med målen i Parisavtalet.

- Vi vill vara en med och driva branschen framåt mot ett mer hållbart resande. Jag är övertygad om att den hållbara omställningen lönar sig - för samhället, för miljön och för näringslivet. Det känns otroligt kul att vi kunnat ta steget, som första researrangör att ansluta oss till SBTi med dessa tre områden, det är en viktig del i vårt arbete framåt, säger Jessica Enbacka VD på TUI

TUI har länge arbetat med hållbarhet, bland annat genom investeringar i en koldioxideffektiv flygplansflotta, nya kryssningsfartyg och i moderna hotell. Man kommer även att fortsätta arbete för att motivera sina partners och skapa incitament för att investera i hållbarhet, till exempel vad gäller byggnation och renovering hotell, transfer på resmålen, för utveckling av utflykter och inköp av mat från lokala producenter.

TUI Group har satt upp som mål att uppnå nettonollutsläpp i hela sin verksamhet senast 2050. Ett viktigt steg mot detta är handlingsplanen för flygbolags-, kryssnings- och hotellverksamhetsområdena. De står för 99 % av koncernens utsläpp. Detaljerade studier har genomförts och baserat på detta har en handlingsplan tagits fram för vart och ett av de tre affärssegmenten. Detta för att genomföra betydande minskningar av utsläppen till 2030. Handlingsplanerna innehåller omfattande åtgärdspaket – från användningen av hållbart flygbränsle (SAF) och utbyggnad av förnybara energikällor på TUI Gruppens egna hotell till den senaste tekniken för att minska utsläppen i kryssningsbranschen. Planerna är en del av TUI gruppens omfattande hållbarhetsagenda som kommer att presenteras inom kort.

OM SBTi
SBTi är ett samarbete mellan Carbon Disclosure Project (CDP), United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF). Initiativet visar företag och finansiella institutioner hur mycket och hur snabbt de bör minska sina utsläpp för att nå de mål som överenskommits i Parisavtalet för att bekämpa den globala uppvärmningen. Mer än 3 000 företag världen över arbetar redan med initiativet.

Webbplats för Science Based Targets initiative: https://sciencebasedtargets.org/

TUI Nordic med en marknadsandel på 25 procent är den ledande aktören på den nordiska resemarknaden. Den Nordiska Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Grekland och Thailand. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens största turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över.