Släpp iPaden och hoppa upp ur soffan för nu kommer Turbo till Västerås

​Fyra år efter att aktivitetsarenan Turbo Sport & Adventure Zone öppnade i Uppsala kommer nu det unika konceptet till Västerås i april. I samarbete med stadens föreningar, skolor och föräldrar hoppas Turbo kunna bidra till att fler barn och ungdomar släpper iPaden och hoppar upp ur soffan för att upptäcka glädjen i att röra sig.

När Turbo Sport & Adventure Zone etablerade sig i Gränbystaden i februari 2016 var det en multisportarena som var den första av sitt slag i Norra Europa. Med allt från fotboll, basket, trampoliner, parkour, klättring, ninja warrior-bana och höghöjdsbanor finns det på Turbo en lång rad möjligheter till rörelse och action för barn, ungdomar och vuxna. Nu kommer Turbo att under april att etablera en 4000 kvm stor arena i fastigheten K7 på Stenby där de kommer samsas med gym, klättercenter och en padelhall. Vad är då bakgrunden till satsningen på Turbo? Allt grundar sig i en personlig upplevelse från en av grundarna Theo Blanco.

- Allt började i en svår personlig situation då min mor blev väldigt sjuk. Efter alla år av hårt arbete inom mediebranschen tog jag ett uppehåll i karriären för att ta hand om min mor och familjen. Det gjorde att jag kom att spendera mer tid hemma med mina barn och upptäckte då vad de gör när de kommer hem efter skolan. Även om jag visste att den digitala världen tar en stor plats i ungas liv, förvånades jag över hur de totalt slukades upp i den stillasittande virtuella iPad-världen. Jag insåg att det här är något vi behöver göra något åt och det snabbt, vi kan inte låta en hel generation röra sig för litet. Där och då insåg jag att jag fått en ny uppgift i livet, att gå all in på att motverka det stillasittande samhället. Och att vi behöver skapa arenor som utgår från barnens verklighet i iPad-världen, och låta de få samma typ av utmaningar i den verkliga världen. Det som jag kallar att gå från virtual reality to reality. Dessutom ville vi ge alla möjlighet att komma till Turbo, därför har vi årskort till förmånliga priser och har ett inträde som gäller för hela dagen, berättar Theo Blanco.

Turbo-konceptet tog nästa steg när en franschiseanläggning öppnade i Rotebro våren 2019. I satsningen i Västerås är det franschisetagaren och affärsmannen Jimi Barghouth som tillsammans med grundare Theo Blanco och Fredrik Olofsson öppnar den nya Turbo i Västerås. Efter fyra år i Uppsala har Turbo satt sina spår i staden då nära samarbete etablerats med både skolor och föreningar som förlagt idrottslektioner och träningar till Turbo. Gymnastikföreningen Uppsalaflickorna lyfter fram att deras gymnaster blivit mer vältränade tack vare att de på fritiden varit på Turbo. Idrottslärare berättar också att de får ett helt annat engagemang av elever på lektionerna på Turbo, där även mer inaktiva barn lever upp och aktiverar sig. På samma sätt hoppas nu Turbo att de i Västerås kan få till samma nära samarbete med skolor, föreningar och företag för att få in mer lustfylld rörelseglädje i vardagen. Turbos medgrundare Fredrik Olofsson som är ansvarig för samarbete med föreningar och skolor berättar mer.

- För mig personligen känns det kul att komma tillbaka till Västerås. Då jag på 1990-talet läste på Carlforska gymnasiet i Västerås har jag hela tiden tänkt att här ska vi etablera Turbo. Vi vet att även om Västerås är en stor idrottsstad så finns det en stor utmaning med att idrottandet är så ojämnt fördelat mellan familjer. En del barn är med i många idrotter och många barn är inte alls fysiskt aktiva på fritiden. Det fina med Turbo är att här kan alla samsas och vi lockar såväl idrottsbarnen som de barn som aldrig förstått tjusningen med sport men älskar Turbo. Dessutom är vi glada över att vi på Turbo lyckats med att nå tjejer och killar lika mycket. Så här känner vi att vi har något att ge till stadens föreningar och skolor, där vi i samarbete kan få fler barn att upptäcka glädjen i att röra sig. På Turbo Västerås kommer vi även att ha duschar och omklädningsrum vilket gör det ännu enklare än i Uppsala att förlägga träningar och lektioner hit. Vi märker också att Turbo varit en indragare till idrotten, där många barn kan få lusten till idrotter som fotboll, basket, gymnastik hos oss och sedan gått vidare till att bli med i en förening, berättar Fredrik.

Hur kommer då multisportarenan se ut i Västerås?

-Turbo blir stadens modernaste multisportarena på 4000 kvadratmeter med möjlighet att fira sitt barnkalas här, något vi vet brukar bli barnens favoritkalas. Med etableringen av Turbo i Västerås tar vi även konceptet till nästa nivå där vi tack vare en hög takhöjd kan införa helt nya aktiviteter i trampolinparken som trapets, wall-walks och high performance trampoliner. Dessutom blir det multisportplaner för fotboll, innebandy och basket, Ninja Warrior-bana, parkour-bana och airtrack för att volta/flickisar med mera. Det allra bästa är att alla aktiviteter kan barn och föräldrar utföra tillsammans. Här kan alla, allt från barn i förskoleåldern till mormor och morfar utvecklas, få bättre kroppskontroll och samtidigt ha otroligt kul. Genom att våra aktiviteter härmar spelens logik och att vi samlar det bästa och spännande i nya extremsporter och gymnastik vet vi att det triggar alla barn och ungdomar. Inte minst dem som annars är fast i iPad-världen. Så vi välkomnar alla västeråsare att komma och besöka oss, en sak är att berätta om det, en annan att se det i verkligheten när vi öppnar i april. Redan nu vill vi gärna etablera kontakten med föreningar och skolor som är intresserade av att hitta samarbeten med oss, säger Theo Blanco avslutningsvis.

• Spa, hälsa, friskvård

• stenby
  • aktivitetsarena
  • sport
  • familj
  • träning
  • trampolinpark
  • västerås
  • rörelseglädje

• Västmanland

Turbo Sport & Adventure Zone tar träning och hälsa för den nya generationen till en ny nivå med aktivitetsarenor där träning förenas med gamification för att motverka det stillasittande samhället. Den första anläggningen öppnade i Uppsala 15:e februari 2016 med 4400 kvadratmeter av trampoliner, stuntzones, Ninja Warrior, parkour och restaurang som fokuserar på hälsosam mat. Våren 2019 öppnade Turbo en anläggning i Rotebro och i april 2020 öppnas Turbo även i Västerås nu med 4000 kvadratmeter multisport- och aktivitetsarena för hela familjen i fastigheten K7 på Stenby. Den nya anläggningen innehåller aktivitetszoner med över 60 trampoliner, parkour, ninja warrior, fotboll, innebandy, basket, gymnastik, trapets, restaurang, kalasrum med mera.