Stort internationellt intresse för Icebug Xperience – Bohusläns nya kustlopp!

Foto: Icebug

Den 4 september är det premiär för Icebug Xperience – West Coast Rock Trail. Detta är ett nytt 3-dagars kustlopp där deltagarna väljer att vandra eller springa utvalda etapper i Sotenäsområdet i Bohuslän.

Det har varit ett stort internationellt intresse för Icebug Xperience. Hittills har 140 deltagare från 15 olika länder anmält sig till det nya loppet. I samband IcebugXperience anordnar Västsvenska Turistrådet en visningsresa där ett 30-tal deltagare från internationell media och researrangörer deltar.

- Det har varit ett stort intresse för denna visningsresa. Förutom att deltagarna på visningsresan vandrar en av etapperna på Icebug Xperience så får de även cykla i Kosterområdet, besöka Fjällbacka skärgård, uppleva skaldjurssafarin och paddla kajak, säger Jennie Renström, projektledare på Västsvenska Turistrådet.

En viktig del i visningsresan är den workshop som de utländska researrangörerna deltar i. Här kommer de i kontakt med 22 lokala företag från Bohuslän för att bygga nätverk och lägga grunden för framtida affärer.

- Detta är en viktig del i arbetet kring Hållbar Destinationsutveckling i Bohuslän där Västsvenska Turistrådet med stöd av Tillväxtverket och tillsammans med de lokala företagen utvecklar exportmogna produkter för att skapa reseanledningar till Bohuslän året runt. På workshopen får företagen både kontakter och ökad kunskap om exportmarknaden, säger Fredrik Lindén, vd på Västsvenska Turistrådet.

Icebug Xperience anordnas av företagen Icebug och Pathfinder i samarbete med Västsvenska Turistrådet och Sotenäs kommun. I år arrangeras loppet för första gången. Ambitionen är att skapa ett återkommande evenemang som är internationellt känt, men som verkar för att bevara och växa organiskt med bygden.

Kontakt: Jennie Renström, Västsvenska Turistrådet , 031- 818382