Seminarium: Justin McCarthy - Muslimer och minoriteter under Osmanska riket

•Vad hände egentligen kring år 1915 i Osmanska riket?
•På vilket sätt drabbes muslimer och kristna?
•Vad det rätt av Riksdagen att erkänna händelserna som "folkmord"?

1800–talet benämns ofta som Osmanska rikets längsta århundrade. Denna tidsepok kännetecknas av omvälvande reformeringar av imperiet som tog sina sista andetag. Bildandet av det nya Turkiet är enbart slutskedet på en längre period av nedgång för imperiet. Ryska imperiets expansion och skapandet av nya nationer i Balkan är avgörande händelser för imperiets upplösning. Denna del av historien har traditionellt återberättats från det kristna perspektivet.
McCarthy berättar hur denna tidsepok upplevdes från den muslimska gruppens perspektiv. Hur muslimer och minoriteters livsöden formades genom imperialism, nationalism och etniska konflikter. Dagens konflikter, i dessa områden, har i stor utsträckning sin bakgrund i händelserna från denna period.

Anmälan skickas till info@stuf.nu

Om föreläsaren:
1978 mottog Justin McCarthy sin Ph.D i Främre Orientens historia vid U.C.L.A. och vidare, år 1980, ett certifikat i demografi vid Princeton University. Han är för närvarande Professor och forskare vid universitetet i Louisville. Professor McCarthy är kännare av den sociala och demografiska historien i moderna Mellanöstern, särskilt Turkiet och Osmanska riket. Han har även skrivit ett flertal böcker i ämnet.

TId: 14 oktober, kl.17.30
Plats: ABF Huset (Katasalen), Sveavägen 41, Stockholm

• Juridik

• mccarthy
  • 1915
  • ungdomar
  • historia
  • turkiet
  • första världskriget
  • osmanska riket
  • armenier
  • kristna minoriteter
  • muslimer

Svensk Turkiska Ungdomsföreningen i Stockholm (STUF) är en medlemsförening till Turkiska Ungdomsförbundet. Föreningen har ca 800 medlemmar i Stockholm. Framförallt arbetar vi med integration-, utbildnings-, jämställdhets och kulturfrågor. Vi vill även öka dialogen och samarbetet mellan olika etniska och religösa grupper.

Serpil Önal

Presskontakt Kanslichef 08-652 23 05