Tutus Data AB certifierade inom kvalitet och informationssäkerhet

Tutus Data AB certifierade inom kvalitet och informationssäkerhet

Tutus Data AB är nu ISO-certifierade för Kvalitet och Informationssäkerhet, ISO 9001 och ISO 2700. Arbetet har pågått ett år och är ett kvitto på att även vår verksamhet och organisation håller hög kvalitet och säkerhet, precis som företagets produkter och tjänster alltid gjort.

"Detta kommer gagna våra kunder då vi nu jobbar än mer strukturerat med ständiga förbättringar för att säkerställa kvalitet och säkerhet på leveransen av våra produkter och tjänster" Säger Alf Egnell, Operativ chef på Tutus Data AB.

Kort om ISO-standarderna

ISO 27001 tar ett helhetsgrepp kring informationssäkerhet. Tillgångar som behöver skyddas sträcker sig från digital information, pappersdokumentation och fysiska tillgångar (datorer och nätverk) till kunskap hos medarbetare.

Standarden tar utgångspunkt i tre principer:

Sekretess – var och en har enbart tillgång till den information de är behöriga till

Riktighet – det finns skydd mot otillåtna ändringar och annan påverkan.

Tillgänglighet – informationen är tillgänglig, i rätt omfattning, när den behövs av behöriga användare.

ISO 9001 är en internationell ledningssystemstandard vars syfte är att agera som stöd för att kontinuerligt förbättra samt utveckla företag och dess ledningssystem. Vidare bygger standarden på sju grundläggande principer av kvalitetssäkring för ett företags verksamhetsprocesser. De sju grundläggande principerna är Kundfokus, Ledarskap, Medarbetarnas engagemang, Processinriktning, Förbättring, Faktabaserade beslut och Relationshantering.

Alf Egnell, Operativ chef, alf@tutus.se

Regioner

Tutus är ett privatägt svenskt företag grundat 1992 och har sedan dess utvecklat högkvalitativa nätverkskrypteringslösningar åt militär, myndigheter och företag för användning i verksamheter som kräver högsta nivå på säker kommunikation.

Produkterna är godkända på nivån Restricted / Begränsat hemlig för såväl EU som på nationell nivå.

Sveriges ledande kryptoföretag Tutus Data

Tutus utvecklar kryptolösningar för kommunikation där kraven på säkerhet är avgörande. Tutus kunder utgörs av organisationer och företag både inom den offentliga sektorn och det privata näringslivet som har behov av att kunna kommunicera på ett säkert sätt. Tutus Data grundades 1992 och är idag ledande inom certifierade och godkända kryptolösningar.

TUTUS Data AB
Svärdvägen 11