Nyhet -

Start för bygget av Sveriges nordligaste passivhus och ett klimatsmart nytt Kiruna

I ett kallt vinterklimat är fördelarna många med välisolerade hus och en energieffektiv uppvärmning. Den pågående stadsomvandlingen i Kiruna ger utmärka möjligheter att bygga en ny klimatsmart stad. Därför visar Kiruna kommun, Tekniska Verken i Kiruna AB och NCC vägen genom att tillsammans bygga Sveriges nordligaste passivhus med modern energi- och byggteknik.

I Kiruna, Sveriges nordligaste stad 15 mil norr om polcirkeln och på gränsen mellan arktiskt och subarktiskt klimat samarbetar Kiruna kommun, Tekniska Verken i Kiruna AB och NCC för att bygga ett passivhus. Med kalla vintrar där det inte är ovanligt att temperaturen går under -30°C är vinsterna stora med energieffektiva hus. Som en del i stadsomvandlingen byggs det nya passivhuset i Tuolluvaara, nära ett kommande nytt centrum.

- Det här är ett bra exempel på vad stadsomvandlingen ger för möjligheter - att använda nya kunskaper och ny teknik för att bygga så miljövänligt som möjligt, säger Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson.

Med extraisolerade väggar, golv och fönster klarar sig ett passivhus på minimal värmetillförsel. Passivhus är så välisolerade att de till stor del värms upp av kroppsvärme, elektriska hushållsapparater och belysning. Eftersom energibehovet blir så mycket mindre reduceras också koldioxidutsläppen som kan kopplas till driften av ett hus vilket är bra för miljön.

- Fjärrvärme nyttjas för att minimera att el-energi används för uppvärmning. Det kommer dessutom att finnas energieffektiva vitvaror som tvätt- och diskmaskin, torktumlare och torkskåp som värms med fjärrvärme, säger Mats Nilsson, chef på teknikavdelningen på Tekniska Verken i Kiruna AB.

Huset som har konstruerats av NCC blir ett parhus och planeras stå färdigt i månadsskiftet augusti - september 2014. Det färdiga huset kommer sedan visas för allmänheten. I samarbete med Luleå tekniska universitet och projektet Attract kommer hela huset att utrustas med mätinstrument så att husets prestanda kan analyseras och de tekniska lösningarna utvärderas. Nya metoder kommer också prövas för att göra det möjligt att bygga under hela året, även vintertid. Till exempel så har marken tinats tjälfri med fjärrvärme.

- Kiruna är en spännande plats att bygga på och NCC vill vara en del i förverkligandet av stadsomvandlingen. Det är framtidens byggkonstruktioner vi använder som kommer visa att passivhus har minst lika bra komfort, funktion och höga krav på design som andra nyproducerade hus, säger Peter Johansson, affärschef på NCC i Norrbotten.

FAKTA
Klimat: Kiruna har ett subarktiskt inlandsklimat med mycket snö och kyla under ena halvan av året och stora skillnader i temperatur mellan sommar och vinter. Medeltemperaturen i januari är -14.5°C och i juli 12°C.

Att bygga hus med en låg energiförbrukning innebär en högre initial produktionskostnad på grund av extraisolerade material och system för energiåtervinning. Men eftersom driftkostnaden är så mycket lägre än för ett genomsnittligt hus blir boendet inte dyrare i längden.

• Huset kommer producera egen energi med solceller som gör det delvis självförsörjande av hushållsel.
  • Huset byggs av lokalt producerade förtillverkade komponenter och byggelement som monteras på plats.
  • Huset kommer vara anpassat till det arktiska klimatet och dess speciella solförhållanden med ljusa somrar och mörka vintrar. Energisnål utomhusbelysning lyser upp under den period vi har polarnatt.
  • Energi kommer återvinnas från frånluften i ventilationen men även från t.ex. duschar.
  • Möjlighet ska finnas att ladda el-fordon och egenproducerad el kan användas under sommaren för att ladda trädgårdsredskap som gräsklippare.

• Energifrågor

• samhällsomvandling