Bilproffs och TYA bjuder Sveriges viktigaste personer till träff under Lastbilsmässan i Jönköping 25 augusti

Studie- och Yrkesvägledare är viktiga kunskapsspridare när det gäller ungdomars framtida utbildningsval. SYV har generellt stort intresse för branscherna men ibland lite mindre kunskap om vilka yrken Fordons- och Transportprogrammet ger.

Elever har generellt låg kunskap om yrkesprogrammen och yrkena samt att yrkesprogrammen har låg status hos stora grupper. Många SYV vill ha mer kontakt med näringslivet – Bilproffs och TYA vill bidra till bättre kontakt genom denna träff på Lastbilsmässan.

•  I Sverige valde 24 % av niondeklassarna ett yrkesprogram 2015 (TYAs mål är 35 %)
  • Den som utbildar sig till lastbilsförare eller fordonsmekaniker är i stort sett garanterad arbete efter utbildning
  • Karriärvägarna är många för den utbildar sig till lastbilsförare eller fordonsmekaniker
  • Håller alla dörrar öppna eftersom möjlighet till högskolestudier finns kvar

Vi välkomnar media att närvara vid träffen som inleds med kaffe och smörgås klockan 08.30. Under förmiddagen talar: Staffan Skygge, Motorbranschens arbetsgivareförbund - Johan Ericson, Biltrafikens arbetsgivareförbund - Lars Johansson TYA, Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd – Roger Ödebring, Rosenlunds Åkeri AB, Ulrik Karlsson, Holmgrens Bil AB.

Senare under förmiddagen erbjuds rundvandring på Lastbilsmässan. Som avslutning på träffen bjuder vi på lunch. Varmt välkommen att anmäla dig till lars.johansson@tya.se senast den 19 augusti. Antalet platser är begränsat till 40 stycken så det är först till kvarn…

Vi ses på Elmia!

Lars Johansson