I Sverige finns 87 gymnasieskolor med transportutbildning och alla har chansen att bli Årets Transportskola.

Dags att nominera till Årets Transportskola

Varje förare som tar examen från Sveriges transportgymnasium är ovärderlig för branschen. För att uppmärksamma skolor som gör skillnad delar TYA ut priset Årets Transportskola för femte året i rad.

Det är dags att nominera till Årets Transportskola 2019, som delas ut av Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA). Föräldrar, elever, åkare eller skolledare – vem som helst kan nominera en skola, men det finns vissa kriterier som TYA tittar på.

– Det viktigaste kriteriet är nytänkande idéer som förbättrar anställningsbarhet, säkerhet och utbildningskvalitet. Även idéer som förbättrar branschkontakter och rekrytering till utbildningen rankas högt, säger Lasse Holm.

Nomineringen är öppen fram till 24 augusti. Juryn väljer sedan åtta finalister och konkurrensen är stenhård. Vem som vinner avslöjas under konferensen Transportkompetens den 2-3 oktober 2019.

Fler elever på vinnarskola

2018 gick priset till Björknäsgymnasiet i Boden. Skolan fick utmärkelsen för sitt arbete med att öka kvaliteten på utbildningen, och det faktum att alla elever sedan 2014 gått ut med både körkort och fullständiga betyg.

–Utmärkelsen har varit viktig på så sätt att både lärare och elever sträckt på sig, och det ger ringar på vattnet, säger Monica Silverplats-Skytt.

Kvalitetsstämpeln märks också på antalet elever. Skolan har nu utökat antalet platser på transportutbildningen från 32 till 48.

– Personalen har gjort ett fantastiskt jobb. Tillsammans har vi strukturerat, styrt upp och vidareutbildat oss, och det är kul att se att vårt hårda arbete gett resultat.

Nominera en skola här!

Kontaktperson för TYA:

Lasse Holm, projektledare

E-post: lasse.holm@tya.se

Kontaktperson för Björknäsgymnasiet, Boden (2018 års vinnare):

Monica Silverplats-Skytt, rektor

E-post: monica.silverplats-skytt@boden.se

Intervjuer med alla tidigare vinnare

2018 Björknäsgymnasiet, Boden
2017 Vretagymnasiet, Linköping
2016 Jämtlands Gymnasium, Östersund
2015 Viskastrandgymnasiet, Borås

Om Årets Transportskola

Årets Transportskola delas ut till Anders Jonzons minne. Anders Jonzon jobbade på TYA och vigde sitt arbetsliv åt att skapa hög kvalitet på gymnasiets transportutbildningar. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra skolor att ständigt öka kompetensen hos blivande lastbilsförare.

Priset delas ut under den årliga konferensen Transportkompetens och består av ett diplom och en prissumma på 10 000 kronor sponsrat av Länsförsäkringar. De skolor som tilldelats utmärkelsen Årets Transportskola 2018 och 2019 vinner dessutom varsin friplats för en elev att tävla påYrkes-SM i Helsingborg 2020.