Digitalt spel om arbetsmiljö till gymnasieskolan inriktning Transport

Digitalt spel om arbetsmiljö till gymnasieskolan inriktning Transport

TYA har tagit fram en digital version av det populära TYA-spelet som används flitigt i många av TYAs utbildningar. Den digitala versionen vänder sig till elever som går inriktning Transport på gymnasieskolans Fordon- och transportprogram. Eleverna kan själva välja mellan att spela enbart med surfplatta/dator eller kombinerat med traditionell spelplan, pjäser och tärning.

Frågor om arbetsmiljö och mångfald ställer eleven inför problem och dilemman som är vanliga i dagens arbetsliv. Kunskapsfrågor med facit varvas med diskussionsfrågor, ibland ska deltagarna svara självständigt och ibland måste de enas i gruppen.

Spelet finns tillgängligt på TYAs webbsida: Gymnasieportalen.

Ett exempel på en situation som tas upp och diskuteras i spelet är:
Du kör truck och lyssnar på din iPod. Din handledare säger till dig att ta bort den.
Vad gör du?

A. Struntar i vad han tycker. Om jag vill lyssna på musik gör jag det.
B. Börjar säga emot. Men ger mig och lägger undan den.
C. Går till mitt skåp och lägger undan den.
D. Lägger undan den men ringer min lärare och frågar vad som egentligen gäller.

(Se rätt svar i den bifogade pdf-filen).