Tre glada lärare från SYAB Transportgymnasium i Hultsfred som ikväll fick pris som Årets Transportskola 2022. Fr vänster: Therese Adolfsson, Fredrik Persson och Rikard Kling. Foto: Liza Simonsson.

SYAB Transportgymnasium i Hultsfred är Årets Transportskola 2022!

En skola som har levererat hög kvalité över lång tid och vunnit framgång genom strukturerat arbete och långsiktiga mål. Nu får SYAB Transportgymnasium i Hultsfred utmärkelsen Årets Transportskola 2022.

Priset delas ut för åttonde året i rad av Transportfackens Yrkes-och Arbetsmiljönämnd för att uppmuntra de gymnasiala transportutbildningar som gör skillnad. Under den nationella konferensen Transportkompetens i Arlanda stad utanför Stockholm 5-6 oktober fick ett gäng glada lärare från SYAB Transportgymnasium ta emot diplomet och en check på 10 000 kronor.

Vad är det som gör att SYAB Transportgymnasium har varit extra framgångsrika och blivit Årets Transportskola?

– Det har varit ett långt och hårt arbete som vi nu ser resultatet av. Som det står i motiveringen så jobbar vi mycket med APL (Arbetsplatsförlagt lärande) där vi har en bra kontakt med branschen i bland annat branschrådet. Det är jätteroligt att vi fått allt att fungera så bra. Härligt! säger en glad Fredrik Persson, lärare på SYAB Transportgymnasium.

Skolan är ett föredöme

– Med sitt långsiktiga arbete har SYAB Transportutbildning i Hultsfred visat att dom kan leverera en Transportutbildning med hög kvalitet, hög måluppfyllnad och förmåga att sätta eleven i centrum. Ett engagerat lärarlag med hög samsyn som arbetar kontinuerligt på att bygga på sina relationer med branschen gör att skolan är ett föredöme och väl värda utmärkelsen Årets Transportskola 2022, säger Sigalit Slutbäck, VD på TYA.

Hela motiveringen:

"SYAB Transportgymnasium i Hultsfred är en skola som har levererat hög kvalité över lång tid. Skolan har nått sina mål genom strukturerat arbete och långsiktiga mål. Exempel på detta är att skolan arbetar intensivt med att inkludera och skapa relationer med branschen vilket visar sig bland annat i relevanta och välbesökta programråd samt hög kvalitet på skolans APL-arbete. Årets Transportskola tar ett helhetsperspektiv i sitt arbete med både elev och lärare genom att konsekvent sätta eleven i centrum och vara nytänkande i sitt arbeta med samsyn i lärarlaget."

Fakta: Tidigare vinnare

2021 – SG Södra Viken, Sunne

2020 – Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

2019 – Tegelbruksskolan, Klippan

2018 – Björknäsgymnasiet, Boden

2017 – Vreta Utbildningscenter, Vreta Kloster

2016 – Jämtlands Gymnasium, Östersund

2015 – Viskastrandsgymnasiet, Borås

Fakta: Om Årets Transportskola

Årets Transportskola delas ut till Anders Jonzons minne. Anders Jonzon jobbade på TYA och vigde sitt arbetsliv åt att skapa hög kvalitet på gymnasiets transportutbildningar. Han jobbade med stora visioner och små detaljer, ofta nytänkande och innovativt, med målet att eleverna skulle bli duktiga och säkra lastbilsförare. Anders gick bort efter en tids sjukdom 2014.

Kontaktperson, TYA:

Sigalit Slutbäck, VD, TYA