Vartannat år tävlar hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar inom ett femtiotal olika yrken. Här är det inom Flygteknik och Lastbilsförare. Foto: Liza Simonsson/Mikael Enbom

Yrkes-SM tillbaka efter pandemin. Här är alla tävlande inom flyg och lastbil

Efter två års uppehåll är Sveriges största tävling för yrkesskickliga tillbaka. Här hittar du alla tävlande i kategorierna lastbil och flyg, där den vinnande flygmekanikern får möjligheten att gå vidare till Yrkes-VM i Frankrike.

I Yrkes-SM tävlar hundratals ungdomar om vem som är bäst inom ett femtiotal yrken. 2020 ställde arrangörerna WorldSkills Sweden in tävlingen på grund av coronapandemin. TYA tog då över tävlingarna för lastbilsförare och flygmekaniker och arrangerade TYA-SM i Linköping för de tävlande ungdomarnas skull. Men TYAs projektledare Syréne Alphonse är glad att Yrkes-SM nu är tillbaka.

– Det är ett fantastiskt tillfälle för de här ungdomarna att visa vad de går för, och för vinnarna att kunna sätta på sitt cv att de är Sveriges bästa inom sin yrkeskategori. Innan pandemin lockade tävlingen tusentals besökare och jag hoppas att publiken hittar tillbaka i år.

Det stora yrkesslaget står i Växjö den 10-12 maj, där TYA stöttar de tävlande lastbilsförarna och flygmekanikerna, med Volvo Lastvagnar som sponsor. Extra spännande är det för de tävlande inom flyg där vinnaren får möjlighet åka till Frankrike och tävla i Yrkes-VM i Lyon 2024.

Här är alla tävlande:

Sebastian Hansson, Örebro, Klippans gymnasium

Fredrik Cederlöw, Båstad, Klippans gymnasium

John Jonsson, Mjölby, Ronneby gymnasium

En lista med kontaktuppgifter till de tävlandes lärare är bifogad detta pressmeddelande.

Fakta: Yrkes-SM

Var: Växjö

När: 10-12 maj

Vad: Sveriges största satsning för att öka intresset för yrkesutbildningar. Vartannat år tävlar hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar inom ett femtiotal olika yrken. Under Yrkes-SM tas de bästa tas ut till Yrkeslandslaget och får representera Sverige under kommande Yrkes-EM (EuroSkills) och Yrkes-VM (WorldSkills).

För frågor och bevakning på plats:

Kontakta Syréne Alphonse, projektledare TYA

syrene.alphonse@tya.se