Yrkesförarens dag firas den 9 September!

Yrkesförarens dag firas den 9 September!

De håller Sverige igång - yrkesförarna. De fraktar gods och människor i många olika typer av transporter. Ett har de gemensamt - de ser till att leveranser kommer dit de ska. Varje dag. Medicinen till sjukhuset och mjölken till kaffet. Allt du äger, äter eller har på dig har någon gång transporterats på ett eller annat sätt. Vi hyllar våra yrkesförare med en särskild dag - den 9:e September!

Varför ska yrkesförarna ha en egen dag?
Det behövs positiva krafter i en bransch och ett yrke som är Sveriges ryggrad, och som sällan får uppmärksamheten det är värt! Många har en mamma, pappa, syster eller bror som är yrkesförare och vet att de kämpar dygnets alla tider och är - hjältar!

Kommer det att firas varje år framöver?
Ja, det är en s.k. temadag som återkommer samma datum 9/9 varje år. Dagen är registrerad på www.temadagar.se

Så hur kommer det att märkas att vi firar Yrkesförarens dag (eller YFD som vi förkortar till)?
I Stockholm (Centralen/Bussterminalen), Göteborg, Malmö, Helsingborg (Stortorget), Jönköping, Kalmar (Rasta) och Sundsvall (Stora torget), Hudiksvall (Gamla flygfältet) så kommer det finnas evenemang. D.v.s. uppställda bilar, folk som delar ut reflexer, klistermärken och karameller mm. MEN, det kommer garanterat att uppmärksammas på många andra olika sätt över hela Sverige! Ring eller e-posta TYA för vidare förmedling till kontaktpersoner på din ort.

Vilka är deltar i arrangemangen på dagen?
Det är stor spridning, allt från glada yrkesförare och yrkesskolor till polis och räddningstjänst. Även förarutbildare som t ex Grönlunds, uppmärksammar dagen över hela landet. Bagerier med spridning över hela landet (Tårttävlingen) är också engagerade.

Transportarbetareförbundet, Transportföretagen och TYA deltar också som lokala arrangörer. Flera aktörer kan tillkomma lokalt.

Exempel på event?

• Uppställning av yrkesfordon på torg och samlingspunkter.
  • Tävling mellan bagerier om vilka som bakar den finaste yrkesförartårtan.
  • Flera rastställen bjuder på gratis kaffe till yrkesförare.
  • Yrkesskolor visar upp sig.
  • Polis och räddningstjänst visar upp sig.
  • Provåkning i lastbil för allmänheten.
  • Annonsering på nätet och i dagstidningar.
  • Reportage i tidningar och ev. även i radio och tv.
  • Gratulationer med vykort och hälsningar på webben via www.yrkesforarensdag.se

Vem eller vilka ligger bakom dagen?
TYA, Transporfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd med stöd av sina parter. Mer information om TYA finns på www.tya.se