Forskningsprojekt om kantstensparkering

På Transportforum 2011 i Linköping i januari presenterade Tyréns resultaten från forskningsprojektet ”Kantstensparkering – hur trafiksäkert är det?”. Projektet finansierades av Skyltfonden (Trafikverket).

Kantstensparkering, det vill säga parkering längs med gatan, förekommer i många svenska städer. Fördelarna med denna typ av parkering är flera, bland annat är de yteffektiva och billiga att anlägga. Parkeringsformen är populär både hos handlare och hos kunder i stadskärnan. Samtidigt finns farhågor om att trafiksäkerheten försämras. Cyklister riskerar att cykla in i bildörrar som öppnas och fotgängare kan skymmas mellan parkerade bilar.

I projektet genomfördes flera olika typer av studier, bland annat litteraturstudier, olycksanalyser av material från STRADA (Trafikverkets olycksdatabas), beteendestudier på gator med kantstensparkering i Malmö och intervjuer med fotgängare. En gemensam avgränsning för alla studierna var att endast centrala gator togs med.

Utifrån de studier som gjorts inom projektet kan konstateras att olyckor som sker på grund av kantstensparkering i stor utsträckning endast leder till lindriga olyckor. Orsaken är att hastigheterna är lägre på gator med kantstensparkering än utan. Därför kan inte sägas att kantstensparkering är ett stort trafiksäkerhetsproblem. Alla måste dock vara medvetna om att vissa typer av olyckor ökar till följd av kantstensparkering. Ytterligare forskning behövs om vilken utformning på kantstenparkeringen som är bäst. Dubbelsidig parkering visade sig dock vara säkrare än enkelsidig.

En uppmaning till planerare som funderar på att föreslå kantstensparkering är: Tänk på cyklisterna! Deras framkomlighet och säkerhet påverkas mer än fotgängarnas. Om gatan har stora flöden av cyklister bör man överväga att bygga separerad cykelbana.

Läs rapporten i sin helhet i den bifogade pdf-filen.