Mycket på gång inom BIM just nu

Mycket på gång inom BIM just nu

I år hölls OpenBIM:s årsmöte på Tyréns med efterföljande management-seminarium med erfarenheter från Norge. Inom utvecklingsprojekten på Tyréns tittar vi bl.a. närmare på Augmented Reality.

Se mer om BIM på Tyréns

På OpenBIM:s årsmöte på Tyréns i början av december hölls ett managementseminarium med erfarenheter från Norge, där de största statliga fastighetsägarna nu har krav på att deras projekt ska använda öppna neutrala filformat. Linus Malm, som är en av dem som är engagerade i BIM på Tyréns, berättar mer.

Vad är OpenBIM
– OpenBIM är ett sektorgemensamt treårigt utvecklingsprogram som löper under åren 2009-2011. "Open" bygger på att det man utvecklar och de resultat man får fram i dessa delprojekt ska vara öppna för alla medlemmar i OpenBIM. Programmet bedrivs och finansieras av intressenter som aktivt engageras i projekt, workshops och seminarier. Via OpenBIM är det tänkt att vem som helst kan söka pengar för att driva någon form av utveckling inom "BIM-området". Den sökande ska ha egen medfinansiering och OpenBIM kan idag erbjuda 30.000 kr som ett första steg. Sedan kan OpenBIM hjälpa till att hitta fler finansiärer om det skulle behövas.

Se mer på www.openbim.se

Varför var just erfarenheterna från Norge intressanta vid OpenBIM:s årsmöte
– I Norge har de största statliga fastighetsägarna gått ihop och krävt att deras projekt ska använda öppna neutrala filformat, dvs. IFC. IFC är ett filformat som är neutralt gentemot alla mjukvaruleverantörer. Det som nu har hänt i Norge är att alla är mer eller mindre tvungna att använda IFC och detta gör att fler aktörer kan nyttja informationen i flera skeden. I Sverige har vi än så länge ingen sådan stor aktör som gjort likadant. Nackdelen med IFC idag är att man måste se till att kvalitetssäkra den information man tar emot från en IFC-fil. Det måste man ju alltid göra, men problemet med IFC är att varje tillverkare av mjukvara skriver sin egen så kallad översättningskod till IFC och därmed kan det hända att olika leverantörer tolkar information på olika sätt. Fördelen med IFC är å andra sidan att det just är öppet och tillgängligt för alla att kunna tolka och läsa, vilket öppnar för fler användningsområden för den information vi bygger in i våra 3D-modeller - vilket i sig är väldigt positivt!

Hur påverkas vår bransch av det som händer inom BIM
– Såväl entreprenadföretagen som fastighetsägarna ser nu över sina upphandlingsmallar och processer och även på infrastruktursidan anammar beställarna ny teknik inom BIM. Hittills har vi sett att våra större entreprenadföretag t.ex. Skanska, NCC, Peab och Veidekke har anammat ny teknik i sina projekt. Entreprenörerna har förstått att det finns mycket pengar att spara genom att använda 3D-modeller till flera syften, inte enbart för att samordna information från olika discipliner utan även för produktionsplanering och kalkylering. Det som börjar hända nu är att våra större fastighetsägare även börjar intressera sig för BIM. Exempelvis så håller Akademiska Hus, Jernhusen och Locum alla på med att ta fram upphandlingsmallar för att ställa krav på BIM, men de börjar också se över sina egna processer kring förvaltningsskedet för att se hur man på bästa sätt tar hand om den information som vi under projekteringsskedet lägger in i våra modeller. Även på infrasidan har Trafikverket börjat se över hur man bäst använder sig av BIM i form av anläggningsmodeller. Man arbetar bland annat mycket med maskinstyrning.

Vad tycker du själv är särskilt intressant inom BIM just nu
– Jag tycker att det som händer inom mobil teknologi är kul. Bland annat Augmented Reality, s.k. ”överlagrad verklighet”, dvs. att ett extra informationslager läggs ovanpå det man ser på den verkliga platsen. Autodesk har också lanserat en mobilapplikation som gör det möjligt att titta på sina DWG-modeller i sin telefon. Du kan nu ta med dig modellerna ut på ett bygge, eller varför inte skicka en dwg-skiss direkt till platschefen som han kan titta på direkt istället för att skapa en pdf, maila eller faxa o.s.v.