Stora Samhällsbyggarpriset 2011

Stora Samhällsbyggarpriset 2011

Bild: Bromma Blocks, UMAS, Citytunneln
Foto: KF Fastigheter, Kennet Ruona, Klas Andersson

Stora Samhällsbyggarpriset delas ut till "ett byggnadsverk eller en anläggning av hög kvalitet, tillkommen genom en föredömlig samverkan mellan de olika aktörerna i samhällsbyggnads-processen".
Av de 4 nominerade projekteten som så har Tyréns bidragit med sin kompetens i 3 av dem.

Bromma Blocks i Stockholm. KF Fastigheter har byggt en ny handelsplats på det gamla flygplatsområdet i Bromma. Tyréns har bidragit med kompetens inom konstruktion, akustik och 3D-projektering.

Akut- och Infektionsbyggnaden vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö. Regionservice inom Skånes landsting har låtit bygga ett hus med cylindrisk form och med hög prestanda för patienternas bästa.
Tyréns har bidragit med sin kompetens inom BIM. Läs mer här.

Citytunneln i Skåne. Trafikverkets tunnelbygge bildar en järnvägsförbindelse på sammanlagt 1,7 mil. Sex kilometer är själva tunneln under centrala Malmö. Tyréns har deltagit i projektet med sin samlade kompetens, ett arbete som inleddes med förstudie, järnvägsutredning och järnvägs-planer för hela Citytunneln. Läs mer här.

Vinnaren av priset 2011 kommer att kungöras den 18 oktober kl 17.00 under kvällsprogrammet på Samhällsbyggardagen. Priset delas ut av Civil- och bostadsministern Stefan Attefall. Platsen är Stockholms Byggnadsförening, Norrlandsgatan 11.

Juryn 2011 består av: Sven Fristedt, arkitekt SAR/MSA Byggherrarna; Helena Tallius Myhrman, vd Tallius Myhrman Arkitekter AB; Erik Westin, vVD Akademiska Hus; Åsa Söderström Jerring, ordförande; Anne Landin, professor på Byggproduktion, LTH.

www.samhallsbyggardagen.se