Tyska viktigt i arbetslivet

Enligt Tysk-Svenska Handelskammaren märks ett ökat intresse att lära sig tyska inom svenskt näringsliv.

Bland svenska sjundeklassare har spanska ersatt tyska som det mest populära andraspråk. Ekot rapporterade igår om att bristen på tyskspråkiga personer särskilt märks inom turistbranschen, som behöver rekrytera språkkunniga medarbetare.

Enligt Tysk-Svenska Handelskammaren märks en klar tendens bland anställda på svenska företag att lära sig affärstyska och tysk affärskultur.

– Vi ser att behovet av att kunna tala tyska först blir tydligt när man kommit ut i arbetslivet, säger Ninni Löwgren, chef för avdelningen Business Consulting på Tysk-Svenska Handelskammaren. Bakgrunden till det är framförallt att Tyskland är vår viktigaste handelspartner och genom språket får man även förståelse för affärskulturen. Du kan helt enkelt göra bättre affärer om du är interkulturellt bevandrad.

Genom Svensk-tyska Språkfonden, som förvaltas av Tysk-Svenska Handelskammaren, får årligen mellan 80 och 100 stipendiater möjlighet att delta i en 2-veckors intensivkurs i affärstyska och tysk affärskultur direkt på plats i Tyskland. Tendensen är att fler personer i ledande befattning i näringslivet söker språkkurserna, vilket tyder på att tyska är viktigt för företagens internationella relationer.'

Sök språkstipendier hos Svensk-tyska Språkfonden
Företagsanpassade kurser i skillnader mellan tysk respektive svensk kultur
Till intervjun med Ninni Löwgren (på tyska)