DZT belyser turismaspekter under det tysk-polska jubileumsåret

Städerna Berlin och Warsawa har även ett tjugofemårigt vänortssamarbete vilket tematiserades med kampanjen ”Berlin 365/24” som gick som bioreklam och City Lights i Warsawa. DZT kommer dessutom att arrangera ett trade event i samarbete med visitBerlin under oktober månad för att inviga en berlinsk pop up-store i Warsawa.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förklarar:

– Turismen mellan våra länder har utvecklats särskilt kraftigt under de senaste tjugo åren. Antalet övernattningar har ökat med 190 procent sedan 1992 och har alltså nästan fördubblats. År 2015 bidrog Polen till Tysklands incoming med fler än 2,5 miljoner övernattningar vilket placerade dem på plats 10 bland Tysklands europeiska källmarknader. I syfte att nå Polens hela marknadspotential har vi bearbetat marknaden aktivt sedan 1998 och sjösatt samarbeten och riktade marknadsåtgärder. Jubileumsåret är ett utmärkt tillfälle att fortsätta detta arbete med nya impulser.

Tyskland är utan konkurrens Polens mest populära resmål och hela 44 procent av alla utlandsresor går till grannlandet i väster. Fler än hälften av de polska turisterna kommer från provinserna längs den tysk-polska gränsen. 41 procent av de polska tysklandsresenärerna är rena turister, 34 procent affärsresande och 25 procent besöker släkt och vänner. De mest omtyckta resmålen i Tyskland är Bayern, Nordrhein-Westfalen och Berlin.

• polen