DZT organiserar sjätte temadag för barriärfritt resande den 10 mars 2017

Den 10 mars 2017 arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med Tourismus für Alle Deutschland e.V. (NatKo) den sjätte temadagen för barriärfritt resande i CityCube Berlin. Årets huvudtema är ”produktgestaltning och målgruppsanpassad kommunikation”.

Iris Gleicke, tyska regeringens turistombud och parlamentarisk statssekreterare på departementet för ekonomi och energi, förklarar:

– Vårt mål är att tillgängligheten ska bli kännetecknande för Tysklands turism. Temadagen för barriärfritt resande är alltid ett utmärkt tillfälle att tillsammans med experter, ansvariga och berörda diskutera särskilt lovande idéer och lösningsförslag för en inkluderande turism.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Tillgänglighet är ett måste för ungefär tio procent av resenärerna, en stor hjälp för cirka fyrtio procent och en komfortvinst för samtliga resande. Genom att satsa på barriärfria anläggningar och sprida riktad information om detta stärker vi reselandet Tysklands position i den internationella konkurrensen.

Ett flertal framstående representanter för den internationella resebranschen samt politiska representanter som Antti Peltomäki (Deputy Director General in Directorate-General for Internal Market and Entrepreneurship), och globalt kända experter som Martin Heng, Accessible Travel Manager & Editorial Advisor för Lonely Planet, har accepterat inbjudan att tala under årets temadag för barriärfritt resande. Ett spännande program med paneldiskussioner, föreläsningar och möjlighet till nätverkande väntar deltagarna.

Intresserade är välkomna att delta i evenemanget även utan ITB-passerkort.

Temadagen för barriärfritt resande arrangeras med stöd av förbundsministeriet för ekonomi och teknik enligt beslut i den tyska förbundsdagen och i samarbete med AG Barrierefreie Reiseziele in Deutschland, de tyska förbundsländernas arbetsgrupp Tourismus für Alle e.V. (Natko) samt Messe Berlin.

www.germany.travel/barrierefrei hittar du utförlig information om barriärfria reseerbjudanden i Tyskland samt hela programmet för årets temadag för barriärfritt resande.

• citycube
  • berlin