Gå på bio och upplev Tysklands fantastiska natur

Halvön Fischland-Darss-Zingst vid tyska Östersjökusten, strax väster om Rügen och Stralsund, bjuder på ett fantastiskt havslandskap. FOTO: TMV-Allrich

Bortom motorvägarna finns ett Tyskland du inte känner till. Över en tredjedel av landets yta är naturskyddad. Med drygt 130 naturlandskap varav 16 nationalparker, över 100 naturreservat och 15 UNESCO-biosfärreservat finns massor av oupptäckta naturupplevelser. Se vår film och tävla om en magisk resa för två till Tysklands vilda Östersjökust.

"Fantastiska naturupplevelser i Tyskland" är Tyska Turistbyråns marknadsföringskampanj 2016. I Sverige syns kampanjen med bioreklam från den 4 mars till den 3 april i SF:s biografer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom ger vi tillsammans med resemagasinet Vagabond ut en 84-sidig Tysklandsspecial, som finns att köpa i landets tidningsbutiker under april och maj månad. I vår onlinetävling på www.germany.travel/naturupplevelser kan du vinna en magisk resa för två till Tysklands vilda Östersjökust. Upptäck slottskultur och natur i Brandenburg alldeles utanför Berlin, vidsträckta sandstränder och badarkitektur i Mecklenburg-Vorpommern och på Östersjöön Rügen (med direktförbindelse från Trelleborg med Stena Line), pittoreska korsvirkeshus och glaskonst i UNESCO-världsarvsstaden Quedlinburg och vin, kulinariska läckerheter och goda möjligheter till en aktiv semester i Rüdesheim vid floden Rhen.

I centrum för kampanjen står innehållet på sajten www.germany.travel/natur med bland annat en interaktiv karta och omfattande innehåll som presenterar Tysklands vitt skilda naturlandskap. Ett viralt inslag är vår "Destination Finder" – en interaktiv resmålsguide som finns på www.germany.travel/enjoy. Genom att ställa in olika filter kan du som användare navigera bland Tysklands olika naturlandskap och hitta ditt personliga favoritresmål. Via delningsknappar kan du sedan direkt dela resultatet med dina vänner på sociala medier. På YouTube (www.youtube.com/germanytourism) visar vår kampanjvideo olika upplevelser i de tyska naturlandskapen med aktiviteter som vandring, klättring, skärmflygning och hängflygning, paddling, djurskådning eller långvadning.

På sajten har vi även användargenererat innehåll där vi följer travel influencers – reseinspiratörer som bloggare och instagrammare – i deras jakt på nya favoritplatser och upplevelser. Bidragen taggas med hashtaggen #EnjoyGermanNature och presenteras på en särskild vägg på www.germany.travel/enjoygermannature.

Deltagande partner i kampanjen är rederiet Stena Line och fem tyska turistråd; Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern e.V., Tourismus-Marketing Brandenburg GmbH, Tourismuszentrale Rügen GmbH, Rüdesheim Tourist AG och Quedlinburg Tourismus Marketing GmbH.

Stena Line är Europas ledande färjerederi med 22 linjer och 34 fartyg runt Storbritannien, Skandinavien och Baltikum. På linjerna Trelleborg-Rostock, Trelleborg-Sassnitz och Göteborg-Kiel är det under högsäsong högtryck med bilsemestrande svenskar. Frihet och flexibilitet, naturupplevelser och shopping är viktiga skäl till att svenskarna tar bilen ut i Europa på semester, visar Stena Lines undersökningar. Säkra din resa ut i Europa för bästa pris redan nu: www.stenaline.se

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• kampanj
  • natur