Peter Wallensteen fick fredspris vid Nyårskonserten "Ett fredens år"

I Uppsala inleddes Fredsåret 2014 med att Jan Eliasson och Barbara Hendricks gästade den sedvanliga Nyårskonserten med Uppsala Akademiska Kammarkör och Drottningholms Barockensemble.

Fredstemat gick igen i allt från Barbaras magnifika gospel-medley till körens framförande av Schönbergs "Friede auf Erde". Betydelsen av Sveriges 200 år av fred lyftes i ett engagerat tal av Jan Eliasson. Freds- och frihetstemat gick igen i allt från Barbaras magnifika gospel-medley till körens framförande av Schönbergs "Friede auf Erde". Jan Eliasson framhöll vikten av att förebygga fred, och förekomma konflikt. Det är någonting som Peter Wallensteen, professor vid institutionen för freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet, framgångsrikt ägnat sin mångåriga forskning åt.

Under konserten mottog Peter Wallensteen Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen föreningens förnämsta utmärkelse, Eldh-Ekblads fredspris. Han får priset för sitt betydelsefulla arbete med att sprida kunskap om fredlig konflikthantering och sitt långvariga fredsengagemang. Bland annat kan nämnas UCDP:s konfliktdatabas som används flitigt världen över, och som dessutom kan laddas ner som app.

– Det är en stor ära att få detta erkännande, säger Peter Wallensteen. Fredsforskningen har strävat efter att vara självständig från fredsrörelsen och samtidigt bidra med kunskap och fakta till den. Allt till gagn för vår gemensamma förhoppning om att nå en fredligare värld.

Donationer för fred och flyktingar

Peter Wallensteen väljer att donera prissumman till Fredens hus i Uppsala. Ytterligare en stor donation gjordes i samband med konserten, då Barbara Hendricks valde att ge UNHCR:s arbete för människor på flykt sitt gage.

Mer information om priset och motiveringen:
Pressmeddelande http://www.svenska-freds.se/peter-wallensteen-far-fredspris.
Pressmeddelande från Uppsala universitet https://www.uu.se/press/nyheter/artikel/?id=3104&area=2,12,16&typ=artikel&na=&lang=sv

Information om konserten finns på http://www.nyarskonsert.se