Färre nordiska konkurser

Färre nordiska konkurser

För årets första tio månader fortsätter den positiva utvecklingen med minskande företagskonkurser. Antalet nordiska konkurser minskade i oktober med -3,3 procent. Totalt gick 1 845 företag i norden i konkurs under månaden. Under årets första tio månader har 15 375 företag gått i konkurs. Det är 1 854 företag färre jämfört med samma period 2013.

Företagsklimatet i Norden har under 2014 varit ett betydligt bättre år för de nordiska företagen än 2013. Samtliga nordiska länder har en positiv utveckling, vilket inneburit färre företagskonkurser. Sorgebarnet i norden är fortfarande Finland där antalet konkurser visserligen minskar men inte i samma takt som de övriga nordiska länderna. säger Roland Sigbladh.

I Sverige går detaljhandel, information, kommunikation och transportsektorn starkt

Många av de större branscherna upplever nu konkursminskningar. Störst är minskningarna inom detaljhandeln, transportsektorn och information/kommunikation där konkurserna har minskat med 23 %, 24 % respektive 26 %. Efterfrågan på produkter och tjänster från dessa branscher bidrar starkt till återhämtningen för den svenska ekonomin, men den positiva utvecklingen smittar även av sig på exempelvis privata tjänsteföretag och byggindustrin.

Antalet konkurser faller kraftigt i Danmark

Antalet konkurser i Danmark under perioden januari – oktober 2014 var cirka 48,6 procent lägre jämfört med samma period 2013. Totalt har 3 221 företag gått i konkurs under 2014. Antalet konkurser under oktober uppgick till 504 stycken vilket är 6 procent lägre jämfört med samma period föregående år dock är utvecklingen inom övriga serviceföretag och tillverkningsindustri svag.

Långsam återhämtning i Finland

Antalet konkurser i Finland under perioden januari – oktober 2014 var cirka 6,2 procent lägre jämfört med samma period 2013. Totalt har 2 761 företag gått i konkurs under 2014. Antalet konkurser under oktober uppgick till 275 stycken vilket är 14 procent lägre jämfört med samma period föregående år. Dock är utvecklingen inom handeln fortfarande svag.

Antalet konkurser i Norge minskar igen efter två månader med stigande konkurstal

Antalet konkurser i Norge under perioden januari – oktober 2014 var 28 procent lägre jämfört med samma period 2013. Totalt har 3 975 företag gått i konkurs under 2014. Antalet konkurser under oktober uppgick till 439 stycken vilket är 3,9 procent lägre jämfört med samma period föregående år. Efter två månader i följd med stigande antal konkurser minskar konkurserna igen.

Nordic Credit Alliance

För att möta kundernas behov har Asiakastieto, Experian Norge, Experian Danmark och UC etablerat Nordic Credit Alliance, ett partnerskap mellan de marknadsledande aktörerna i Norden inom kreditinformation. Nordic Credit Alliance förser kunder på den nordiska marknaden med kreditinformation om företag och privatpersoner i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Tillsammans erbjuder Nordic Credit Alliance information om drygt 3 miljoner företag och 14 miljoner privatpersoner i de nordiska länderna.

För mer information

För frågor eller uttalanden om Nordic Credit Alliance eller UC:s konkursstatistik är ni välkomna att kontakta UC:S marknadschef Roland Sigbladh på 0739-14 84 60