​ID-kapningarna omsätter 3,7 Mdr kronor – en ökning med 37 procent sedan 2013

​ID-kapningarna omsätter 3,7 Mdr kronor – en ökning med 37 procent sedan 2013

Bedrägerier med hjälp av kapade identiteter (s.k. id-kapningar) fortsätter att öka i oförminskad takt och är nu ett av de vanligaste brotten. Antalet bedrägerier med hjälp av identitetskapningar uppgick till 67 000 stycken under 2014. Det kan jämföras med antalet polisanmälda cykelstölder som enligt BRÅ uppgick till 70 900 stycken 2014. För att öka kunskapen kring identitetskapningar genomför UC årligen en undersökning bland de personer som spärrat sig på grund av bedrägeri. Undersökningen visar id-kapningarna nu omsätter 3,7 mdr kr årligen. Det är en ökning med 37 procent (1,0 Mdr) sedan 2013.

Id-kapningar är på väg att bli ett verkligt samhällsproblem – omsätter 3,7 Mdr kronor per år

Undersökningen visar id-kapningarna nu omsätter 3,7 mdr kr årligen. Det är en ökning med 37 procent (1,0 Mdr) sedan 2013. Det genomsnittliga beloppet (faktura) för bedrägeriet är 54 000 kronor (40 000 kronor 2013).

I vartannat fall användes identiteten till att beställa varor på nätet

Det vanligaste användningsområdet för kapade identiteter är att bedragarna beställer varor över internet, telefonabonnemang och postorder. Antalet personer i årets undersökning som uppger att bedragarna utnyttjat deras identiteter till att beställa varor över internet har ökat med 17 procent (2015 jmf 2014)

Det drabbar alla – även äldre!

UCs undersökning visar även att id-kapningar drabbar alla. Från att tidigare främst varit kreditaktiva män mellan 26-35 år kan UC nu konstatera det de som drabbas blivit allt äldre. Det är idag lika många 46-55 åringar som 26-35 åringar som utsätts.

UCs rekommendationer vid Id-kapning

Så här minskar du risken för att bli utsatt för ID-kapning

1. Öka din medvetenhet. Var inte naiv på nätet. Tänk på att vara försiktig med vilken information som du sprider på nätet. Berätta t ex inte i sociala medier att du ska vara borta eller hur länge. Håll koll på din digitala identitet genom att regelbundet googla dig.
  2. Skaffa en bra bevakningstjänst! UC ID-Skydd larmar dig via SMS eller ePost dom något ändras i din kreditupplysning t ex en adressändring eller om någon begär en kreditupplysning på dig. Med UC ID-Skydd får du dessutom personlig hjälp att bestrida alla fakturor och hantera konsekvenserna av en eventuell id-kapning.
  3. Lås brevlådan. På samma sätt som du låser ditt hus när du lämnar det bör du låsa brevlåda. Eftersänd eller lagra din post när du reser bort.

Så här gör du om du drabbas

• Gör omedelbart en bedrägerispärr hos UC 08-670 90 00
  • Polisanmälbedrägeriet på telefon 114 14
  • Bestrid alla fakturor och annat du inte känner igen