Kraftig ökning av kreditbedrägerier

Antalet anmälningar om kreditbedrägerier till följd av identitetsstöld har ökat kraftigt de senaste åren. Under 2009 anmäldes mer än 700 fall av bedrägerier till affärs- och kreditupplysningsföretaget UC, och bara under årets första två månader har UC hunnit ta emot drygt 300 anmälningar.

– Kreditbedrägerier är helt klart ett växande problem och många är nog inte medvetna om riskerna att få sin identitet stulen, säger Roland Sigbladh, marknadschef på UC.

Statistiken omfattar alla personer som i dagsläget har spärrade personuppgifter hos UC sedan de blivit utsatta för kreditbedrägeri. Ofta har man blivit av med körkort, id-kort eller pass, men det finns också exempel på post som blivit stulen ur brevlådan då personuppgifterna sedan har använts för att söka krediter.

– Personuppgifter har tyvärr blivit en eftertraktad handelsvara, och det är därför viktigare än någonsin att vara rädd om sina id-handlingar och att se till att ens post inte hamnar i orätta händer, menar Roland Sigbladh.

I storstadsregionerna är problemet som störst – närmare 70 procent av alla som har anmält kreditbedrägeri till UC bor i Stockholms-, Västra Götalands- eller Skåne län. Män mellan 30 och 40 år drabbas i högre grad än andra grupper.

För att privatpersoner bättre ska kunna skydda sig erbjuder UC tjänster som hjälper till att förebygga kreditbedrägerier till följd av identitetsstöld. Med tjänsten Min Bevakning får en privatperson direkt besked om någon använder dennes identitet i kreditsyfte.

– Självklart är det olustigt när det dimper ner fakturor i brevlådan för varor man aldrig beställt. Den som har koll på alla förändringar som sker i sin upplysning kan också tidigt upptäcka ett bedrägeriförsök, säger Roland Sigbladh.

UC:s tjänster för privatpersoner hittar ni på www.minuc.se.

För mer information:

För ytterligare information eller kommentarer, kontakta Roland Sigbladh på 08-6709139 eller Anna Bülow, affärsområdeschef för konsumenttjänster, på 08-6709042.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B