Panaxia och Spotify mest sökta företag på allabolag.se

Under 2012 gjordes närmare 200 000 000 sökningar på söktjänsten www.allabolag.se. I en analys av sökningarna under 2012 utmärker sig framför allt de medialt mest uppmärksammade bolagen och personerna.
– De bolag och personer som har fått mycket publicitet väcker uppenbarligen stor nyfikenhet och många söker ytterligare information om dem på allabolag.se, säger Henrik Tellving, försäljningschef på allabolag.se.

Ett exempel är Leif-Ivan Karlsson, som deltog i tv-programmet Svenska Miljonärer. Han leder ligan över de privatpersoner som genererar flest sökningar. På företagssidan var det framför allt det omskrivna säkerhetsföretaget Panaxia och musiktkjänsten Spotify som efterfrågades.

– Vi noterar att allt fler sökningar görs på kvällstid i direkt samband med att något omnämns på tv. Enkelheten att kunna söka via både mobil och läsplattor visar sig tydligt i statistiken och blev väldigt tydligt när vi lanserade vår mobil.allabolag.se i våras, säger Henrik Tellving.

Antalet unika besökare på allabolag.se uppgick under året till 6 978 208, en ökning med  12 procent jämfört med året innan. Den genomsnittliga besökstiden var 5 minuter och 7 sekunder.

Nedan visas en rankinglista på de 10 mest visade bolagen och de 5 mest visade personerna.

Företag

För mer information:
Henrik Tellving, försäljningschef UC allabolag AB +46 070 555 38 96

Fakta:
allabolag.se är Sveriges mest populära tjänst för alla som är intresserade av att veta mer om Sveriges bolag.  På allabolag.se kan du hitta information om till exempel bolagets omsättning, årsresultat, bransch, styrelse och adress samt köpa en kreditupplysning från UC eller hämta de senaste årens årsredovisningar. UC allabolag AB är ett bolag i UC-koncernen.

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av marknadens mest kompletta kreditupplysningar, unika analyser och effektiva lösningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UC:s tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 250 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B