Privata gymnasieskolor - en bransch under press

Privata gymnasieskolor - en bransch under press

UC har gjort en ny studie över de huvudmän, aktiebolag, som har Skolinspektionens tillstånd att driva fristående gymnasieskolor i Sverige läsåret 2012/13.  Totalt är det 186 stycken företag. 130 stycken av dessa företag har registrerat bokslut och UC har använt det av UC senaste registrerade bokslutet. Resultatet av analysen är en dyster läsning och ger en bild av en bransch under press.

Risken för att hamna på obestånd har ökat kraftigt sedan 2008
UC Riskprognos anger hur stor sannolikheten är att företag hamnar på obestånd och sedan
2008-08-01 har medelriskprognosen för branschen ökat med hela 187,5 procent. Den genomsnittliga risken för att hamna på obestånd är 24,9 % högre än den genomsnittliga risken för alla aktiebolag i Sverige

Omsättningen sjunker
De fristående gymnasieskolornas omsättning sjunker. Jämfört med föregående år sjunker både den totala nettoomsättningen och den genomsnittliga omsättningen per aktiebolag. Den totala nettoomsättningen för de fristående gymnasieskolorna är på den lägsta nivån sedan 2008.

Kraftig resultatförsämring
Andelen skolföretag som visar vinst har fallit kraftigt sedan toppåret 2010 och är på en ny lägstanivå sedan 2008. Samtidigt har andelen skolföretag som visar förlust ökat till en ny rekordnivå sedan 2008.

• 2010 hade 86,8 procent av företagen en sammanlagd vinst på 274 mkr.
  • 2012 hade 74,4 procent av företagen en sammanlagd vinst på 151 mkr.
  • 2010 hade 13,2 procent av företagen en sammanlagd förlust på 27 mkr.
  • 2012 hade 26,2 procent av företagen en sammanlagd förlust på 104 mkr.

”UCs analys visar att så många som 1 av 4 aktiebolag som driver fristående gymnasieskolor uppvisar en förlust i det senaste registrerade bokslutet. Det är få branscher som kan uppvisa så dåliga siffror säger Roland Sigbladh, marknadschef UC AB.”

22 av 130 företag har en hög till mycket hög risk för att hamna på obestånd!
UC:s riskbedömning som ligger till grund för UC:s riskklasser baseras på den information som finns i en kreditupplysning bland annat bokslut, styrelse/delägare, anmärkningar, storlek, bransch och ålder.

”Av de undersökta företagen är det 22 aktiebolag som har UC:s riskklass 1 och 2. Det innebär att de har en hög till mycket hög risk att hamna på obestånd inom 12 månader. Det motsvarar 12 procent av alla gymnasieföretag och 17 procent av de undersökta företagen som har registrerade bokslut hos UC och det är en anmärkningsvärd siffra säger Roland Sigbladh, marknadschef UC AB.”

En bransch under hård press
UC:s analys visar att branschen har problem. Signalerna är tydliga. Omsättningen sjunker, resultatet har kraftigt försämrats och förlusterna ökar. Sedan 2010 då förlusterna var som lägst har den samlade förlusten i branschen ökat med 291 procent.

”Sammanfattningsvis kan man konstatera att UC:s analys visar att branschen är under hård press och vi kommer att få se en ökad utslagning. Det kommer att krävas både finansiella
muskler och hög kvalitet på de enskilda skolornas erbjudande för att de överleva konstaterar Roland Sigbladh, marknadschef UC AB.”

UC:s studie avseende fristående gymnasieskolor finns tillgänglig på www.uc.se. Analysens grafer och tabeller finns i pdf-versionen av pressreleasen. Om ni har frågor eller vill ha kommentarer är ni välkomna att kontakta UC:s marknadschef Roland Sigbladh.

Fakta om UC:s studie

• Analysen utgår från en lista över huvudmän (AB) för fristående gymnasieskolor i Sverige
    läsåret 2012/13. Totalt är det 186 företag i listan. Källa: Skolinspektionen
  • 130 av 180 företag har registrerat bokslut. UC har använt det av UC senaste
    registrerade bokslutet.
  • UC har valt att plocka bort några huvudmän där skolverksamheten inte går att urskilja från den normala verksamheten. T ex Volvogymnasiet.

För mer information kontakta:
Roland Sigbladh, marknadschef UC AB  073-914 84 60