Ta hand om dig och din identitet i sommar!

Ta hand om dig och din identitet i sommar!

ID-kapare tar inte semester. Tvärtom. Under sommarmånaderna passar oftast bedragarna på att vittja din brevlåda och ta kontroll över din identitet. Idag stjäls det fler identiteter än cyklar, och vi vill tipsa dig om fem bra tips på hur du minskar risken att bli ID-kapad i sommar.

1. Skylta inte på nätet när du reser bort
Var försiktig med statusuppdateringar i sociala medier som avslöjar exakt när du är bortrest och hur länge. Kom också ihåg att många tjänster som exempelvis Instagram och Twitter geotaggar dina inlägg, vilket är information en bedragare enkelt kan utnyttja.

2. Håll koll på ditt kontoutdrag
Följ upp okända transaktioner och kontakta din bank omedelbart om något ser konstigt ut. Ta för vana att då och då logga in på din internetbank och kontrollera att inga okända transaktioner dyker upp.

3. Sätt lås på din brevlåda
Genom att läsa din post kan bedragare komma över känslig information som personnummer, avier och inloggningskoder. Är du bortrest en längre tid kan det vara bra att be en vän eller granne att tömma din brevlåda regelbundet. Alternativet är att lagra din post hos Posten.

4. Se upp för ficktjuvar
Ficktjuvar är extra aktiva under sommaren och siktar gärna in sig på turister. Var rädd om din plånbok, handväska och andra värdehandlingar. Har du förlorat ett ID-kort, körkort eller pass bör du snarast göra en förlustanmälan. Hos UC gör du det på tel: 0900-101 20 30 (samtalet kostar 95 kr). På så sätt gör du det betydligt svårare för en tjuv att använda din ID-handling för att exempelvis ta lån eller handla på kredit i ditt namn. Läs mer om Förlustanmälan här.

5. Håll koll på din egen kreditupplysning
Genom vår tjänst, UC ID-Skydd, får du sms eller epost när någon uppgift i din kreditupplysning ändras. Det betyder att du snabbt kan agera om någon exempelvis försöker ta ett lån eller handla på kredit i ditt namn. Tjänsten varnar också om någon försöker ändra din folkbokföringsadress, vilket är ett vanligt första steg i en ID-kapning. En falsk adressändring tar normalt lång tid att upptäcka, är du dessutom bortrest över sommaren kan det gå flera veckor innan du märker att allt inte står rätt till. Med UC ID-Skydd får du ett sms eller epost när någon uppgift ändras - oavsett var du befinner dig. Skulle du bli drabbad av ID-kapning hjälper vi på UC dig att komma till rätta med problemen - dygnet runt. Läs mer om UC ID-Skydd här.

UC är Sveriges ledande affärsinformation- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av unika analyser, effektiva lösningar och marknadens mest kompletta kreditupplysningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UCs tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 300 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B