UC köper bostadsvärderingsföretaget Ljungquist

Affärs- och kreditupplysningsföretaget UC har förvärvat bostadsvärderingsföretaget Ljungquist Information AB, som årligen gör drygt två miljoner värderingar av bostadsrätter, fritidshus och villor.
– Vi är jätteglada att ha genomfört förvärvet av Ljungquist. Tillsammans kan Ljungquist och UC forma ett starkt erbjudande till marknaden, och våra kunder får dessutom tillgång till helt ny information, säger UC:s vd Anders Hugosson.

Ljungquist erbjuder marknaden oberoende bostadsvärderingar online, det vill säga automatiserade värderingstjänster för bostadsvärderingar via internet. Företaget har under de senaste åren utvecklat en mycket avancerad teknologi för automatisk värdering. Ljungquists kundbas utgörs framför allt av banker, värderingsföretag, fastighetsbolag och fastighetsmäklare som verkar på den svenska marknaden.

Ljungquist är ett av de största oberoende värderingsföretagen i landet. Bolaget har fyra medarbetare och omsatte cirka 15 miljoner kronor under 2012.
– Strukturellt passar bolagen varandra mycket bra. I bankernas process för bolånehantering används tjänster från UC och Ljungquist samtidigt, och vi ser en stor utvecklingspotential kring tjänster inom området för värdering av bostäder, säger Anders Hugosson.

– Med en stark aktör som UC i ryggen får vi en fantastisk möjlighet att fortsätta utveckla vår verksamhet, säger Pierre Lingheim, vd på Ljungquist. Bolaget kommer att fortsatta verka med nuvarande medarbetare som ett helägt dotterbolag till UC.

För mer information:
Anders Hugosson, vd UC AB, 073-914 84 99
Pierre Lingheim, vd UC Ljungquist AB, 0705-47 44 22

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av marknadens mest kompletta kreditupplysningar, unika analyser och effektiva lösningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UC:s tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 250 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Ljungquist har som affärsidé att erbjuda marknaden ”Oberoende Bostadsvärderingar Online”.  Bolagets erbjudande utgörs av automatiserade värderingstjänster för bostadsvärderingar som levereras till kunderna via internet. Förutom värderingstjänster levererar Ljungquist även avancerade analyser av större objektsinnehav samt statistik över prisutvecklingen. Bolagets kunder utgörs huvudsakligen av banker, värderingsföretag, fastighetsbolag och fastighetsmäklare som verkar på den svenska marknaden. Ljungquist grundades i sin nuvarande form av Mats Ensér 1992.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B