UC re-brandar lagom till företagets 40-årsdag: UC lanserar helt ny webbplats och varumärkeskoncept

UC lanserar idag en helt ny webbplats och i samband med det en ny varumärkesplattform. Det är första gången på flera år UC ser över den visuella kommunikationen, och arbetet har gjorts i nära tillsammans med varumärkes- och designbyrån Super Tuesday.

UC lanserar idag en helt ny webbplats och en ny varumärkesplattform. Lanseringen av det nya UC är resultatet av ett moderniserings- och digitaliseringsinitiativ UCs marknadsavdelning har arbetet med under föregående år. I den nya varumärkesplattformen ingår tre delar; en ny tonalitet och budskapstänk, ny visuell design samt ny varumärkesstrategi.

- Det känns fantastiskt att äntligen få lansera det vi och Super Tuesday har arbetat med under lång tid. Vårt nya varumärkeskoncept andas värme och personlighet. Det i kombination med det enorma förtroendekapital UCs varumärke har, gör att vi tror starkt på den här förändringen, säger Victoria Preger, marknads- och kommunikationschef på UC.

- Det har varit otroligt spännande att få arbeta tillsammans med UC i den här processen. Vi har jobbat aktivt för att förmedla en mer rättvis bild av varumärket, och försökt lyfta fram den mer moderna och personliga sidan av UC. Ett väldigt intressant förändringsarbete som vi tror och hoppas kommer göra stor skillnad på sikt, säger Simon Kamras, VD på Super Tuesday.

Firar 40 år i år
Lanseringen av den nya webbplatsen och varumärkeskonceptet kommer dessutom lägligt. I april är det nämligen 40 år sedan UC levererade sin allra första kreditupplysning, och firar därmed storslagen födelsedag senare i år.

- Vi kommer fira i år, och det är också något som kommer märkas i vår kommunikation med både befintliga och nya kunder under året – men det får ni hålla er till tåls med lite till, avslutar Victoria Preger.

Avslutningsvis kommer även UC att göra om den klassiska Upplysningskopian i nytt manér för att passa in i den nya varumärkesplattformen.

Arbetsgrupp UC:
Victoria Preger, marknads- och kommunikationschef
Samuel Tillenius, webbansvarig
Linnea Nyberg, innehållsansvarig
Fredrik Andersson, ad och grafisk formgivare
Magnus Forsberg, UX- och front-end
Johannes Lind, back-end

Arbetsgrupp Super Tuesday:
Simon Kamras, Kundansvarig
Yashar Niknam, Creative Director
Rasmus Enström, Designer
Sanna Karlsson, Designer
Elin Tivemark, produktionsledare

UC AB är Sveriges ledande affärs- och kreditinformationsföretag. Sedan 1977 erbjuder vi miljontals kunder beslutsunderlag genom förädlad affärsinformation och kompletta kreditupplysningar. Våra kunder är både företag, offentlig sektor och privatpersoner. UC-koncernen består av UC allabolag AB, UC Affärsfakta AB, UC Marknadsinformation AB och UC Bostadsvärdering AB. Tillsammans samverkar våra bolag för synergier som ger smartare tjänster och större fördelar för kunden. Samtliga med målet att skapa säkrare affärsbeslut och större drömmar.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B