Unga i riskzonen om bostadsmarknaden kraschar

Svenskarna lånar pengar upp över takåsen. Sedan 2006 har den totala bolåneskulden fördubblats, och framför allt är det unga som är mest skuldsatta. Deras skulder är nästan tre gånger så stora som årsinkomsterna.
– Skulle det inträffa något oväntat, som till exempel arbetslöshet, sjukdom eller en kraftig höjning av räntan, leder det till en mycket tuff ekonomisk situation för den som drabbas. Många har inte tillräckliga marginaler och det skapar en enorm utsatthet, säger Roland Sigbladh, marknadschef på affärs- och kreditupplysningsföretaget UC.

Ny statistik som UC har tagit fram visar att bolåneskulden har ökat med 72 procent sedan 2006. Skuldsättningen har ökat med totalt 26 procent under samma period. Mest skuldsatta är personer mellan 18 och 35. Deras totala summa av skulder är i genomsnitt 2,7 gånger högre än årsinkomsten.
– På toppen av berget finner vi unga människor som bor i Stockholm och har lånat pengar till en bostadsrätt. De lånar nästan fyra gånger så mycket pengar som de tjänar. Uppdrivna bostadspriser och ombildningar från hyresrätter till bostadsrätter är sannolikt orsaken, säger Roland Sigbladh.

Snabbast ökning i Jämtland, Kalmar och Gotland
I genomsnitt är svenskens bolån dubbelt så högt som årsinkomsten. Andelen personer med bostadslån ökar mest i Skåne, och Stockholm kommer på femte plats.
– Om marknaden viker ner och bostaden därmed förlorar i värde får det stora konsekvenser för den som är högt belånad, liksom även mindre räntehöjningar kan få, säger Roland Sigbladh.

Skuldsättningen ökar snabbast i Jämtland, Kalmar och Gotland.
– De höga fastighetspriserna i Åreregionen är en avgörande faktor för den höga belåningen i Jämtland, säger Roland Sigbladh.

Många amorterar inte på sina lån
Över hälften av de som lånar pengar till en bostadsrätt amorterar inte – endast 47 procent betalar av på lånen. När det gäller fastigheter är det 62 procent som amorterar på lånen.

Swedbank, som har tagit del av UC:s statistik, ser med stigande oro på skuldsättningen:
– UC:s siffror bekräftar vad Swedbank tidigare påpekat, nämligen att den privata skuldsättningen är på väg att bli ett problem – ökningstakten av skuldsättningen är inte långsiktigt hållbar. Vi var därför positiva till bolånetakets införande och ser också positivt på ytterligare regleringar, inklusive amorteringskrav, även om de kan vara svåra att utforma. Över tid behöver vi ett förändrat synsätt på amortering och skuldnivåer i Sverige, säger Catrin Fransson, chef för Svensk bankrörelse på Swedbank.

För mer information
För ytterligare information eller kommentarer, kontakta marknadschef Roland Sigbladh på 073-914 84 60.

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används som underlag till många miljoner affärs- och kreditbeslut som varje år fattas på företag, banker och finansbolag. Vi erbjuder bland annat dagsaktuell information om företag och privatpersoner som kan användas för kreditbedömningar av kunder och prospects och som underlag för marknadskampanjer.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B