Evenity finns nu tillgängligt i Sverige för behandling av svår osteoporos hos postmenopausala kvinnor med hög risk för fraktur

• Första nya läkemedlet mot osteoporos som godkänts inom Europeiska unionen (EU) sedan 2010.
  • Nytt skelettstärkande läkemedel som både ökar benbildning och minskar benförlust.
  • Osteoporos är den vanligaste bensjukdomen1 som resulterar i mer än 100.000 benskörhetsfrakturer i Sverige varje år2

Sverige 24 mars 2020 – UCB (Euronext Brussels: UCB) tillkännager i dag att Evenity (romosozumab) finns tillgängligt i Sverige för behandling av svår osteoporos hos postmenopausala kvinnor med hög risk för fraktur. Romosozumab är ett nytt skelettstärkande läkemedel som både ökar benbildning och till en mindre grad minskar benresorption (benförlust).

Osteoporos är en allvarlig och kronisk sjukdom som ökar risken för frakturer. Det uppskattas att 16 miljoner kvinnor i EU6-länderna i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och Storbritannien har osteoporos. Benskörhetsfrakturer till följd av osteoporos påverkar 1 av 3 kvinnor över 50 år,och eftersom befolkningen lever längre kommer antalet troligtvis att öka. Trots detta får ca 82,8 procent av kvinnorna över 50 år i Sverige med osteoporos inte behandling.

– Benskörhet hos äldre leder ofta till frakturer som är förknippade med funktionsnedsättning, sämre livskvalitet och risk att dö i förtid. I och med godkännandet ges nu tillgång till en behandling som både ökar benbildning och minskar benresorption vilket därmed kan stärka skelettet och förhindra frakturer, säger professor och universitetssjukhusöverläkare Mattias Lorentzon, geriatriska kliniken, SU Sahlgrenska.

Romosozumab beviljades godkännande av europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) den 9 december 2019 för behandling av svår osteoporos hos postmenopausala kvinnor med hög risk för frakturer.

1. Medline Plus. Osteoporosis Overview - https://medlineplus.gov/ency/article/000360.htm. Accessed January 23, 2020.

2. Osteoporosförbudet 2020, www.osteoporos.org/om-osteoporos

3. International Osteoporosis Foundation. Broken Bones, Broken Lives: A Roadmap to Solve the Fragility Fracture Crisis

4. IOF, Brutna ben, trasiga liv. En åtgärdsplan får att låsa krisen med trasiga liv 2019; 5 http://share.iofbonehealth.org/EU-6-Material/Repor...

About the Amgen and UCB Collaboration

Since 2004, Amgen and UCB have been working together under a collaboration and license agreement to research, develop and market antibody products targeting the protein sclerostin. As part of this agreement, the two companies continue to collaborate on the development of romosozumab for the treatment of osteoporosis. This gene-to-drug project demonstrates how Amgen and UCB are joining forces to translate a genetic discovery into a new medicine, turning conceptual science into a reality.

Om UCB

UCB, Bryssel, Belgien (www.ucb.com) är ett globalt biopharmaföretag fokuserat på upptäckt och utveckling av innovativa läkemedel för att förbättra livet för människor som lever med svåra immunologiska eller neurologiska sjukdomar. 2018 hade UCB fler än 7 500 anställda i cirka 40 länder och genererade en intäkt på 4,6 miljarder euro. UCB är listat på Euronext Brussels (symbol: UCB). Följ oss på Twitter: @UCB_news

Estelle Bajtner

presskontakt osteoporos, medicinsk chef osteoporos norra Europa +46 730-73 59 43