Smaka på Skördefest Jämtland Härjedalen på Stortorget

Skördefest Jämtland Härjedalen arrangeras den 2 oktober. Nytt för i år är att det erbjuds en försmak av Skördefesten redan den 14 september på Stortorget under Gastronomi- och kulturveckan. Då kan både allmänhet och delegater vid UNESCO Creative Cities Network årsmöte njuta av lokal mat med identitet och kvalitet till lunch.

En av årets nya gårdar är Yttergärde Lantbruk som använder sig av gården som klassrum och erbjuder prova-på-lektioner i matte och biologi.

– Som primärproducent känns det viktigt att visa matens ursprung. Vi jobbar med gården som klassrum i samarbete med skolan och under Skördefesten kommer elever vid Myrvikens skola att servera skördelunch tillagat av råvaror från sina odlingar på gården, säger Åsa Gustafsson på Yttergärde Lantbruk.

Skördefesten går av stapeln för tredje året och evenemanget fortsätter att utvecklas. I är år det 24 öppna gårdar och ett stort antal lantbrukare, mathanverkare, slöjdare och andra kreativa företagare som bjuder in till en smakrik folkfest.

– Vi har en fantastisk mat och kultur i länet som vi vill visa upp. Skördefest Jämtland Härjedalen och Gastronomi- och kulturveckan är båda delar i en långsiktig satsning för att öka kännedomen om våra producenter lokalt och nationellt och på så vis bidra till fler affärsmöjligheter för matföretag i regionen, säger Trine Amundsen, VD på Torsta AB.

På Skördefest Jämtland Härjedalen kan besökaren smaka och handla lokalproducerad mat på gårdarna, lära sig mer om matens ursprung och livet på landet, uppleva hantverk och aktiviteter som kosafari, fjösloppis och mycket annat.

Allt på Skördefesten är producerat eller vidareförädlat i Jämtland-Härjedalen.

Öppettider 2 oktober kl. 10-17.

Program för Skördefest Jämtland Härjedalen kommer inom kort på www.skordefestjh.se.

För mer information:
Lena Persson, projektledare Skördefest Jämtland Härjedalen, Torsta AB, 0640-188 47, lena.persson@torsta.se

Trine Amundsen, VD Torsta AB och projektledare Creative Region of Gastronomy, 0640-188 01, trine.amundsen@torsta.se

Skördefest Jämtland Härjedalen är del i Creative Region of Gastronomy, en gemensam satsning av Torsta AB, LRF Jämtland, Jämtland Härjedalen Turism, Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun. Projektet finansieras av EU:s regionala utvecklingsfond, Region Jämtland Härjedalen samt deltagande parter.

• Art, Culture, Entertainment

• program

• Jämtland

Anna Dahlén Eckermann