Pressmeddelande -

Starkare kompetens, konkurrenskraft och kundnytta - med ny investering på Uddeholm

Uddeholms forskningsavdelning har länge saknat möjlighet till avancerade förslitningstester. Efter att ha testat och letat efter passande utrustning under flera år har företaget nu hittat rätt, och fått den på plats.

Det handlar om en ny multifunktionell utrustning, så kallad Tribometer, som mäter och dokumenterar förslitning samt friktion mellan två ytor.

Starkare kompetens och större kundnytta
Den nya Tribometern gör det möjligt för Uddeholm att vid framtagandet av nya stålsorter testa dess prestanda internt istället för att anlita externa parter. Detta besparar såväl pengar som tid.

Själva testandet innebär förenklat att två material monteras i maskinen som sedan rör sig mot varandra under kontrollerat tryck och hastighet. Korrosion kan ibland samverka med mekanisk nötning, t.ex. plastformsprutning. Denna utrustning har en specifik modul för Tribokorrosion som möjliggör testning av detta komplicerade fenomen.

Med den nya investeringen tar Uddeholm ett stort steg framåt i sin materialutveckling och applikationstestning inom områden som varmt, kallt och plast. Uddeholm stärker sin egen kompetens, konkurrenskraft och effektivitet samt bidrar till innovationer och en större kundnytta.

• Ingenjörskonst

• Värmland

För mer information om Uddeholm, följ oss på:

Eller läs mer på: Uddeholm.com

Uddeholm är världens ledande tillverkare av verktygsstål för industriverktyg. Det är ingen tillfällighet. I varje stålbit, i varje steg av processen, från råmaterial till slutprodukt, satsar vi hela vårt hjärta. Tekniken är viktig, kunskapen och produktutvecklingen likaså, men det handlar också om viljan och modet, kraften och framåtandan.

Det handlar om glöden inom oss – om kärleken till stålet!

Robert Gustafsson

Presskontakt Brand and Communication Manager +46 72 547 08 04