Varning för oseriösa elbolag i Uddevalla

Varning för oseriösa elbolag i Uddevalla

Flera oroliga elhandelskunder har kontaktat oss då konkurrerande elbolag har utgett sig för att ha ett samarbete med oss och vill därmed ta över dig som kund. Vi vill varna för oseriös elförsäljning och förtydliga att vi inte har något samarbete med andra elbolag. De har vänt sig till både privatkunder och företagskunder och vi ber dig som kund att vara extra uppmärksam.

Energimarknadsinspektionen har gått ut med en allmän uppmaning om att iaktta försiktighet vid telefonförsäljning av elavtal. Just nu är det ett fåtal aktörer runt om i Sverige som skapar otrygghet bland kunder och misstro för elmarknaden.

Har du tecknat elavtal och inte är nöjd rekommenderar vi dig att göra en anmälan till konsumentombudsmannen. Du har alltid fjorton dagars ångerrätt. Om du har blivit kontaktad och har frågor är du välkommen att höra av dig till vår kundservice, 0522-58 08 00.

Vad säger säljaren till dig i samtalet?

Elbolagen använder sig av flera olika knep och säljmetoder. Nedan listas vad våra kunder har återberättat om säljsamtalen.

• Hävdar att Uddevalla Energi ska lägga ner och att de ska tar över kunderna nu. Vill att du bekräftar med ett sms
  • Hävdar att de samfakturerar med Uddevalla Energi och när du väljer dem får du allt på en faktura
  • Påstår att du har betalat för hög elnätskostnad och säger att de kan ta över (vilket inte är möjligt)
  • Vill se din faktura för att kontrollera att du inte betalar för mycket