Samarbete med starkt fiberfokus - Uddevalla Energi, Trollhättan Energi och StrömstaNet bildar Streemi

Uddevalla Energi, Trollhättan Energi och StrömstaNet går tillsammans in i ett nytt bolag vid årsskiftet, som kommer att heta Streemi. Målsättningen är att Streemi inom några år ska bli gemensam kommunikationsoperatör för digitala tjänster i samtliga tre fibernät.

I dagsläget ägs Streemi av Trollhättan Energi, men planen är att från årsskiftet 2023/2024 bilda ett gemensamt bolag där även Uddevalla Energi och StrömstaNet blir en del av Streemi inom några år.

- Genom att bli kommunikationsoperatör i vårt fibernät kommer vi närmare våra kunder och kan skapa bättre förutsättningar för att möta kundernas behov. Det är en självklarhet för oss att möjliggöra en digital och hållbar vardag i Uddevalla, säger Björn Wolgast, VD på Uddevalla Energi.

När Streemi tar över rollen som kommunikationsoperatör blir det en ny plattform där du som kund beställer bredband, telefoni, tv, trygghetslarm och andra smarta tjänster för ditt hem. Precis som nu kommer det finnas ett brett utbud av digitala tjänster i vårt öppna fibernät.

- Vi ser fram emot att tillsammans med Trollhättan Energi och StrömstaNet bilda Streemi. Samarbetet kommer att stärka vår närvaro inom fibernätet och ge oss möjligheten att erbjuda ännu bättre service till våra kunder. Tillsammans kan vi forma en digital framtid som är tillgänglig för alla, avslutar Björn.

Så, vad är en kommunikationsoperatör?

En kommunikationsoperatörs uppgift är att ordna avtal med olika tjänsteleverantörer och skapa förutsättningar för att du som kund ska kunna använda digitala tjänster i vårt fibernät. Kommunikationsoperatören ansvarar också för den tekniska utrustningen i ditt hem, medan du tecknar avtal och köper tjänster direkt från tjänsteleverantörerna, precis som vanligt.