RM i Ung Företagsamhet invigt – besök världens största UF-mässa i Älvsjö

Sara Damber, Hugo Stenbecks Stiftelse, delade idag ut Responsible Business Award 2010. Med motiveringen ”Vi ser ett socialt entreprenörskap som tydligt kopplar sin produkts nytta med samhällsnytta genom ett starkt klimatengagemang. Produkten verkar för en önskvärd beteendeförändring hos konsumenterna. Den visar att vardagshandling kan bidra till en bättre miljö och samtidigt stärks den läxan genom en samarbetspartner som arbetar med klimatfrågan i ett större perspektiv. Företaget visar på en tydlig och kreativ kommunikativ strategi och förståelse för uppdraget ”tänk globalt, agera lokalt” utsågs Världens Kopp UF från Blackebergs gymnasium, Bromma till vinnare i tävlingen.

RM i Ung Företagsamhet är i full gång på Stockholmsmässan. Tillsammans skapar drygt 1 800 gymnasieelever från Stockholmsregionen världens största UF-mässa – någonsin. Invigningen utgjorde startskottet på två dagars fokus på ungt entreprenörskap.

På tisdagens program står bland annat en paneldiskussion där Sven Hagströmer och Douglas Roos, aktuella i SVT:s Draknästet, Per Bolund (mp) samt Solveig Zander (c) m.fl. pratar trender och tendenser bland Stockholms unga företagare med en färsk undersökning från Ung Företagsamhet som underlag (läs mer om panelen och undersökningens frågeställningar).

839 UF-företag startades i Stockholm under läsåret 2009/2010. Så många företag har aldrig tidigare drivits under ett läsår i Ung Företagsamhet Stockholmsregionens 20-åriga historia! Sammanlagt har i år 3 318 gymnasieungdomar – 10 % fler än 2008/2009 – under det gångna läsåret utvecklat och förverkligat sina affärsidéer genom Ung Företagsamhet i sin gymnasieutbildning.

Se livesändningar från mässan på ungforetagsamhet.se/stockholm! Här finns även mer info om UF:s koncept och organisation. Via Ung Företagsamhet Stockholmsregionens Facebook fanpage kan man följa föreningens aktiviteter och högupplösta pressbilder (bland annat på dagens vinnare) finns senare ikväll på Flickr.

Resultatlista: RM i Ung Företagsamhet Stockholmsregionen 2010 (halvtid)
Responsible Business Award 2010
Presenteras i samarbete med Playing for Change
Vinnare:         Världens Kopp UF, Blackebergs gymnasium
Motivering:    ”Vi ser ett socialt entreprenörskap som tydligt kopplar sin produkts nytta med samhällsnytta genom ett starkt klimatengagemang. Produkten verkar för en önskvärd beteendeförändring hos konsumenterna. Den visar att vardagshandling kan bidra till en bättre miljö och samtidigt stärks den läxan genom en samarbetspartner som arbetar med klimatfrågan i ett större perspektiv. Företaget visar på en tydlig och kreativ kommunikativ strategi och förståelse för uppdraget ”tänk globalt, agera lokalt.”

Bästa Webbplats
Presenteras i samarbete med Internetbolaget
Första plats:    AdInbox UF, Stockholms Fria gymnasium
Andra plats:   Save it! UF, Åva gymnasium
Tredje plats:   Vint UF, Blackebergs gymnasium

Bästa Affärsplan
Presenteras i samarbete med Swedbank
Första plats:    The CleverCard UF, Mikael Elias Teoretiska gymnasium
Andra plats:   HygienExpressen UF, Sjödalsgymnasiet
Tredje plats:   Candlelicious UF, Fria gymnasieskolan i Haninge

Årets UF-lärare
Presenteras i samarbete med Transfer Stockholm
Vinnare:         Henrik Samuelsson, JENSEN gymnasium Södra

För ytterligare information kontakta
John Cederquist, Ung Företagsamhet Stockholmsregionen, 070 – 941 07 69 alt. besök Stockholmsmässan. Öppen måndag 22 februari kl. 17:30-20:00 och tisdag 23 februari kl. 09:00-15:00. Frågor på plats? Ta kontakt med Ung Företagsamhets personal i infodisken.

"Vi tror på unga människor och vill att de ska tro på sin egen företagsamhet"