Kriskommunikation, krishantering och mediehantering

Att lyckas med sin kriskommunikation kräver planering, snabbhet och förberedelser samt att man regelbundet övar utifrån olika scenarier. I den akuta krisen krävs oftast extern kompetens som kan ge råd samt även förstärka organisationen.

Genom att i förväg tänka igenom sin kriskommunikation och hur man ska hantera sina medierelationer ökar möjligheterna att hantera kriskommunikationen effektivt och framgångsrikt. Planering och övning är två viktiga element för att lyckas. I vår Kriskommunikationsförsäkring ingår alla moment som gör organisationen förberedd inför kommande kriser, medieuppmärksamhet och oväntad publicitet. Ett förberedande arbete är grunden till framgång.

I den akuta krisen agerar Uhrvis som rådgivare, bollplank och kan även gå in i operativa roller såsom presschef eller kommunikationschef.

Exempel på de stöddokument och aktiviteter som bör finnas och som vi hjälper er att ta fram är:

• Påverkansanalys
  • Budskapsträning av talesperson
  • Interninformation
  • Frågor och svar
  • Kartläggning av tänkbara kriser
  • Krisplan
  • Krispolicy
  • Omvärldsbevakning och analys

Genom Uhrvis unika Kriskommunikationsförsäkring, med förebyggande aktiviteter, erhålls den beredskap som krävs.

Hans Uhrus | Uhrvis AB

Prenumerera på de senaste nyheterna om kommunikation och fåuppdateringar från Uhrvis direkt till din inbox genom att klicka här!