Cancerforskare: "Solarier förebygger cancer"

Cancerforskare: Solarier förebygger cancer. (Oslo, Dagbladet.no) Allt fler forskare kommer fram till att solen är direkt nödvändig för god hälsa. Ett exempel är en av Norges mest respekterade cancerforskare, professor Johan Moan vid Radiumhospitalet och Fysiska Instititutionen vid Universitetet i Oslo: – Vi nordbor kan med fördel unna oss några minuter i solariet per vecka. Det är bra för kroppen, och förebygger både cancer och andra sjukdomar. Professor Moan är bland annat känd för en unik metod att bota hudcancer utan kirurgi. Istället används en kombination av salva och ljusbehandling. På cancerkongressen Onkologiskt Forum i Oslo (22/11) sade professor Moan: – Sol är vår bästa D-vitaminkälla. Du måste dricka mycket tran för att få lika mycket vitamin D som fem minuter i solarium ger. Professor Moen är kritisk till det norska etablissemanget inom hälsa, och menar att deras varningar och restriktiva riktlinjer kan slå väldigt fel: – Sol i måttliga doser är varken farlig eller cancerframkallande, tvärt om, säger han. Med ”måttliga doser” menas i princip att man inte ska bränna sig. Alltså att följa kroppens eget varningssystem. Och därmed sunt förnuft. Att solarier, till skillnad från den riktiga solen, inte skulle ha någon hälsoeffekt avfärdar professor Moan som en ren myt. "Solen stoppar 30 gånger mer cancer än den skapar." Det finns fler ledande forskare som ifrågasätter den kritiska synen på solande. Såhär uttrycker sig Professor Edward Giovannucci vid Harvad School of Public Health, som bevisat att det i första hand är brist på sol som leder till cancer: – Statliga myndighetspersoner spenderar alltför mycket tid på att skrämma iväg amerikaner från solen. När Professor Giovannucci presenterade sina rön våren 2005 på Amerikanska Cancerforskningsförbundets årliga konferens i Anaheim, Kalifornien sade han: – D-vitamin kan förhindra 30 dödsfall för varje dödsfall som orsakas av hudcancer. Fakta om professor Johan Moan Karriär: Doktorsgrad i ljusbiologi och medicinsk fysik 1975. Forskare i ljusbiofysik och inom fotokemisk behandling av cancer. Professor 1991. Anställd både vid Radiumhospitalet och Universitetet i Oslo. Intressen: Fotokemisk behandling av cancer, Strålingsfysik, Fotokemi, Fotobiologi och Miljöfysik. Priser (urval): Radiumhospitalets och Forskningsstiftelsens ”Nyskapingspris” (1996), det nationella Bergesenprisen för allmännyttig forskning (1998), Hederspris från den Europeiska Föreningen för Fotobiologi (1999), Venture Cup (2001). Länkar: http://www.radium.no/moan/ , http://www.apollon.uio.no/vis/art/2005_2/artikler/portrett-moan Fakta om professor Edward Giovannucci http://www.dfhcc.harvard.edu/membership/member-profile/member/99/0/ http://www.hsph.harvard.edu/faculty/edward-giovannucci/ Läs hela artikeln om professor Moan på http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/22/519016.html. För mer information om solning och cancer, läs vår rapport ”Det är nyttigt att sola” här i pressrummet.