Träffa cancerforskaren som förespråkar solarium!

Den 4/11 kommer professor Johan Moan till Stockholm. Professor Moan är en ledande auktoritet på sambanden mellan solning, D-vitamin och cancer. Baserat på egna och andras forskning rekommenderar professor Moan måttlig solning i syfte att bland annat förebygga cancer. Moan är verksam vid Radiumhospitalet och Fysiska Instititutet vid Universitetet i Oslo och medlem av Kungliga Norska Vetenskapsakademien.

Professor Johan Moan är en av världens ledande auktoriteter på sambanden mellan solning, D-vitamin och cancer. Liksom många av dessa auktoriteter – till exempel Professor Edward Giovannucci vid Harvard School of Public Health – är Johan kritisk till rådet att vi helst ska undvika solen i allmänhet, och solarier i synnerhet:

– Jag förstår svenska myndigheters omsorg om folkhälsan, men de ser inte hela bilden, säger Johan Moan. De borde titta närmare på forskningen kring D-vitamin, solning och cancer innan de avråder från solning.

– Jag hade samma åsikt som de svenska myndigheterna innan jag påbörjade min forskning om sol, hudcancer och D-vitamin för 10 år sedan, men har varit tvungen att gradvis överge mina gamla ståndpunkter, säger Moan.

Solarier ger D-vitamin – hälsoeffekter bevisade!

Resultaten av Johan Moans forskning kan sammanfattas i följande punkter:

• Ett rimligt solande i solarium ger stora doser D-vitamin. Att solarier inte skulle ha någon hälsoeffekt avfärdar professor Moan som en ren myt. Men självklart ska man inte överdriva.
  • D-vitaminets hälsoegenskaper är odiskutabla. Här har han stöd av ett flertal andra ledande forskare på området. Läs mer i dokumentet ”det är nyttigt att sola”.
  • Solen ger inget D-vitamin på vintern på våra breddgrader: Den kommer inte tillräckligt högt på himlen för att de nyttiga UV-strålarna ska tränga igenom.
  • Det är problem med D-vitaminbrist i stora befolkningsgrupper. Detta leder till ökad risk för de flesta cancerformer, osteoporos (benskörhet) och depression.

– Vi är mycket glada och stolta över att kunna inbjuda till det här seminariet med Johan Moan, säger Roland Laurent, VD på Ultra Tan AB, i en kommentar. Vi hoppas att kunskapen Johan förmedlar ska bidra till en saklig debatt baserad på vetenskapliga fakta.

Vill du ha en exklusiv intervju med professor Johan Moan?

Johan Moan är mycket upptagen, och normalt svår att få en tid med. Vi är därför glada över att kunna meddela att det finns ett begränsat antal tillfällen till exklusiva intervjuer med Johan Moan i samband medbesöket i Stockholm 4/11. Intervjutid bokas genom Ulf Börgesson, telefon 0708-80 11 54, ulf.borgesson@ubik.se

Frågor om solning? Besök seminariet den 4/11!

Tid: 12:00 – 15:00

Plats: Clarion Sign, Norra Bantorget, Östra Järnvägsgatan 35.

För ackreditering kontakta: emelie.nilsson@ultratan.se, telefon 0492-164 07

Vi inleder med lunchbuffé. Seminariet startar med en kort inledning av Roland Laurent, VD Ultra Tan AB. Därefter föreläser professor Johan Moan och vi avslutar med frågestund.

• Sjukdomar

• antioxidanter kosttillskott hälsa egenvård
  • cancer
  • solarier