Onsdag 17 januari hölls en spridningskonferens för Hanoi stad och Vietnams utbildningsdepartement i ”Temple of Litterature”, Vietnams första universitet, där resultaten från samarbetet lyftes fram.

Ann Måwe talade på Umeå kommuns spridningskonferens i Hanoi - Resultat av 12 års samarbete kring Lärande för hållbar utveckling

Umeå kommun och Cau Giay distrikt i Hanoi, Vietnam har samarbetat sedan 2011 kring Lärande för hållbar utveckling med helfinansierade projekt från Internationellt Centrum för Lokal Demokrati i Sverige. Umeå och Cau Giay har under dessa 12 år utarbetat strategier och metoder för lärande för hållbar utveckling med demokrati-, jämställdhets- och klimatfokus förskolor och grundskolor i Cau Giay.

Den 17 januari hölls en spridningskonferens för Hanoi stad och Vietnams utbildningsdepartement i ”Temple of Litterature”, Vietnams första universitet, där resultaten från samarbetet lyftes fram. En av talarna var Ann Måwe, svensk ambassadör i Vietnam.

– Det är avgörande för vår framtid att ge den kommande generationen framtidshopp och ge dem verktyg för att hantera klimat-, demokrati och jämställdhetsfrågorna. Vi måste ge våra barn och ungdomar kunskap och förmågor så att vi tillsammans gör världen till en bättre plats att bo på. I partnerskapet med Cau Giay i Hanoi, Vietnam jobbar vi med dessa gemensamma frågor och bygger framtidshopp tillsammans, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

– Det är inspirerande att lyssna på resultaten från partnerskapet mellan Umeå kommun och Cau Giay, Hanoi, Vietnam. 2024 är ett speciellt år när vi firar 55-årsjubileum av diplomatiska förbindelser mellan Sverige och Vietnam. Dessa år har präglats av vänskap och ömsesidig respekt mellan nationerna. Partnerskapet mellan Umeå och Cau Giay kring Lärande för hållbar utveckling är ett exempel på gott samarbete mellan länderna, säger Ann Måwe, ambassadör.

Sverige var det första västlandet att etablera diplomatiska förbindelser med Vietnam år 1969. Ann Måwe, ambassadör för Sverige i Vietnam pratade om de 55 år långa diplomatiska förbindelserna mellan länderna och hur Sverige och Vietnam jobbar med de Globala målen. Måwe lyfte även att svenskt näringsliv är viktig för tillväxten i Vietnam. Till exempel att Tetra Pak 2023 släppte deras så kallade ”Bloom” initiativ, som är en banbrytande innovation för mat- och dryckessektorn och telecomföretaget Ericssons initiativ ”Artificial Intelligence Lab.”

Konferensen direktsändes 17 januari klockan 13.00 på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qG_ULTo1Igs

Moa Brydsten (S)
ordförande för- och grundskolenämnden