Delårsrapporten: Kärvt men ändå hoppfullt

Trots kärva tider, som en följd av finanskris och lågkonjunktur, ser Umeå kommun ut att gå mot ett positivt årsresultat på + 36, 4 miljoner kronor. Men flera av verksamheterna, till exempel socialtjänsten, har stora utmaningar framför sig.

Trots att Sveriges kommuner har gått igenom ett stålbad som motsvarar 1930-talets kris redovisar Umeå kommun ett positivt resultat. Precis som tidigare år är det intäkterna från elhandeln i Stornorrfors (96 miljoner kronor) som hjälper till att balansera upp kommunens resultat. Styrelser och nämnder räknar, enligt delårsrapporten för januari-augusti 2009, med ett underskott på 50,5 miljoner kronor i jämförelse med budget.

- Vi använder i princip varenda krona vi har, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Det här visar också att vi har en väldigt bra grund för att fortsätta att driva satsningen på Kulturhuvudstad 2014 som är en investering som kommer att ge väldigt mycket tillbaka både till kommunen och till alla som lever och bor här, säger Sven-Olov Edvinsson (C).

De sämre tiderna på Umeås arbetsmarknad syns framförallt i form av socialtjänstens stigande kostnader för försörjningsstöd (före detta socialbidrag).

- Vi går mot ett underskott på 10 miljoner kronor inom försörjningsstödet, säger Britt-Marie Lövgren (FP), vice ordförande i socialnämnden. Socialnämnden har begärt tilläggsanslag, bland annat som en följd av ökade kostnader för försörjningsstödet.

De kommunala bolagen redovisar sämre resultat än tidigare. Det gäller framförallt Umeå Energi, som redovisar ett minusresultat med -71,5 miljoner kronor, något som förklaras av en senare uppstart av Dåva 2 än beräknat.

Imorgon, tisdagen den 27 oktober 2009, ska kommunstyrelsens arbetsutskott ta ställning till hur de cirka 200 miljoner kronor som tillkommit, i form av pengar från regeringen och ökade skatteintäkter, ska fördelas. Pengarna ska användas i verksamheterna nästa år.

För mer information kontakta:

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsens ordförande