Fördjupat samarbete mellan Fukushima och Umeå – de bägge städernas universitet och näringsliv tecknar avtal med varandra

Relationen mellan Umeå och Fukushima blir allt djupare. Hittills har samarbetet resulterat i flera avtal om affärsutveckling och samarbete inom naturvetenskaplig forskning. Under måndagen gästades Umeå av den hittills största delegationen från japanska Fukushima. Delegationen, med guvernören i spetsen, ville denna gång titta närmare på europeisk barnomsorg, familjepolitik, och jämställdhetspolitik samt samverkan mellan kommun, företag och universitet. Japanerna är imponerade av det faktum att det svenska samhället har så hög standard trots att svenskarna har fem veckors semester, åtta timmars arbetsdag och möjlighet till lång föräldraledighet. – För Umeås del är det viktigt att fördjupa det internationella utbytet. Tjänsteindustrin kommer att växa sig allt starkare framöver. Barnomsorg, social omsorg och jämställdhet ingår i det tjänsteindustriella samhället, säger Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd (s). Även om de mjuka frågorna stod i centrum denna så diskuterades också fler och fördjupade samarbeten inom områdena forskning och näringsliv. – Vi samarbetar kring en ny sensorteknik som kan användas för att diagnosticera cancer och mäta ögontryck. Grundidén kommer från professor Omata i Japan. Den har sedan förädlats av en forskargrupp i Umeå, berättar Olof Lindahl välkänd Umeåforskare och professor som inledde samarbetet med professor Omata i Fukushima redan 1991. Denna 15 år gamla kontakt är grunden till dagens fördjupade samarbete mellan de två expansiva städerna. – Vi diskuterar nu ytterligare fyra kontraktsskrivningar mellan företag i Umeå och företag och forskare i Fukushima, säger professor Olof Lindahl. Bakgrund Umeå-Fukushima Bakgrunden till besöket är ett samarbetsprojekt mellan Umeå och Fukushima inom bland annat medicinsk teknik som nu är inne på sitt tredje år. Med anledning av projektet åkte i februari 2006 en delegation från Umeå till Fukushima. Delegationsledare var Olof Lindahl vid centrum för medicinsk teknik och fysik. Med på resan var kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark och sju företagare och forskare från Umeå samt två representanter för Uminova Innovation AB. Delegationsbesöket resulterade i ett flertal affärsmatchningar och närmare samarbeten knöts mellan flera parter. Besöket av delegationen från Fukushima den 5 juni är en fortsättning på samarbetet med Umeå. För mer information kontakta: Marie-Louise Rönnmark Kommunalråd (s) Umeå kommun 070-655 64 84 marie-louise.ronnmark@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se