Situationsplan som visar möjlig utveckling längs med Umedalsallén och Sockenvägen. Här planeras för 220-250 nya bostäder.

Godkänd detaljplan för 220–250 bostäder på västra Backen

Längs med Umedalsallén och Sockenvägen på västra Backen planeras för bostäder, en förskola och en fotbollsplan. Totalt kan det bli cirka 220–250 bostäder i flerbostadshus. En ny detaljplan har godkänts och går nu vidare till kommunfullmäktige för antagande.

– Det är positivt med en stor mängd bostäder i ett attraktivt läge på Backen. Vi ser goda möjligheter att det går att få till en variation av bostadsformer. Även om det blir många bostäder blir det förhållandevis luftiga kvarter och en stor del grönska kommer att bevaras, säger Mikael Berglund (S), byggnadsnämndens ordförande.

Planen möjliggör för bostäder i fyra våningar och förskola i två våningar. Förskolan är indragen från Sockenvägen för att säkerställa en skolgård i söderläge. Majoriteten av bostäderna är placerade utmed Sockenvägen. Sockenvägens bredd tillsammans med träd, cykelväg och förgårdsmark ger ett naturligt avstånd till befintlig bebyggelse söder om Sockenvägen. Parkeringsytor för idrottsplanen samordnas med skolans. I de norra delarna av planområdet sparas en stor del natur för att hantera dagvatten.

– De nya byggnaderna blir bara fyra våningar. Det ger förutsättningar för solbelysta gårdar samt skolgård. Planen är väl anpassad till området samtidigt som den ger förutsättningar att komplettera med fler bostäder, helt i linje med översiktsplanen, säger Robert Axebro (C), vice ordförande i byggnadsnämnden.

Den godkända detaljplanen går nu vidare till kommunfullmäktige för antagande. Anledningen är att kommunfullmäktige måste besluta om att utöka verksamhetsomårdet för vatten. Marken ägs av Umeå kommun och kommer att markanvisas till byggherrar. När det kan bli aktuellt är ej beslutat i dagsläget.

En ny detaljplan möjliggör för 220-250 nya bostäder på Backen. Bilden visar planområdet markerat i vitt.

Mikael Berglund (S)
byggnadsnämnden
mikael.berglund@umea.se

Robert Axebro (C)